Maersk Line på facebook

30.4.2013

af

”Før vi med egne øjne så, hvor vilde vores fans var med vores billeder af skibe og containere, troede vi faktisk, at vi var kedelige, og at ingen ville kunne lide os.” Jonathan Wichmann, Head of Social Media, Maersk Line.

Hvorfor gik I på de sociale medier?

”Fordi vi er overbeviste om, at det skaber værdi på bundlinjen. Fra start har hovedformålet været at komme tættere på kunderne. Men vi har også været ret bevidste om, at det kan skabe værdi på fronter som branding, kundeservice, at vise åbenhed, vidensdeling og simpelthen at være en mere attraktiv arbejdsplads. Det startede i kommunikationsafdelingen, men vi er ved at brede det ud i resten af vores forretning.”

I er til stede på 12 forskellige sociale netværk. Hvorfor så mange?

”Twitter, LinkedIn og Facebook er nok omdrejningspunktet for os. Men der er så mange andre netværk, og de er alle vidt forskellige og giver os vidt forskellige muligheder. Der er også noget leg over det. Vi synes simpelthen, at det er sjovt. Det gælder fx Instagram og Pinterest. Vi har taget de sociale medier til os, og derfor er det også naturligt for os at udforske en masse forskellige sociale platforme.”

Hvad er anderledes på de sociale medier?

”Vi har fra start fokuseret på, at sociale medier handler om kommunikation, ikke om marketing. Det er ikke bare endnu en kanal, man lige kan skubbe nogle budskaber ud igennem. Der er noget fundamentalt anderledes ved de sociale kanaler, nemlig at de er sociale. Og at det er de sociale spilleregler, man nu skal navigere
efter.”

I fik 800.000 fans på Facebook på halvandet år. Hvad kan I bruge dén succes til?

”Facebook var dér, hvor vi satte ind først og slog igennem, ikke mindst via vores meget visuelle indhold med billeder og film. Det allervigtigste ved de 800.000 fans – nærmest en ketchupeffekt – er måske, at det fik os selv til at tro på de sociale medier. Og at Facebook ændrede vores selvopfattelse en smule. Før vi med egne øjne så, hvor vilde vores fans var med vores billeder af skibe og containere, troede vi faktisk, at vi var kedelige, og at ingen ville kunne lide os.”

Kan I måle det på bundlinjen?

”Ja, men vi har helt bevidst ikke gjort det store ud af målinger det første års tid. Vi ville give os selv lov til at finde vores stemme og vores publikum. Nu breder vi det ud i forretningen. Vi er sikre på, at det før eller siden vil skabe stor værdi på bundlinjen. Ikke blot via vores kommunikationsindsats, men også i forhold til kundeservice og salg og til at optimere vores arbejdsmåder via intern brug af sociale samarbejdsplatforme.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet