Iværksættere booster sporten

13-03-2013
1 min.

Ny teknologi skaber et enormt vækstpotentiale i sportsindustrien.

Sportsindustrien buldrer derudaf. Men det er ikke kun de store firmaer som Nike og Adidas, der nyder godt af sportens voldsomme eksponering world wide. Branchen har også skabt et rum for iderige iværksættere, der via ny teknologi banker nye og anderledes virksomheder op. En af dem er danske TrackMan A/S, der siden starten i 2003 har revolutioneret golf-sporten – og nu nærmer sig 100 millioner kroner i omsætning og har 60 ansatte.

Ideen går kort sagt ud på, at man via en radar kan måle en golfbolds bevægelse fra det picosekund, den bliver ramt af køllen, og til den lander. På den måde kan hver eneste spiller analysere sine slag og dermed forbedre sit spil. Det gælder, hvad enten man er den glade hobbyspiller eller selveste Rory McIlroy.

”Der var ikke sket noget i 20-30 år. Du stod – og står – stadig og køber en spand bolde, banker dem ud – og that’s it. Men det, der gør golf sjovt, er, at du slår et slag, og så får du umiddelbar feed-back.- Der opstod ideen,” forklarer Klaus Eldrup-Jørgensen, administrerende direktør og en af stifterne af TrackMan.

Siden er det gået stærkt. I dag har selv verdens bedste golfspiller, Rory McIlroy, købt og betalt for en TrackMan – og TrackMans eventyr stopper ikke ved golfsporten. Allerede nu har 15 af verdens bedste baseballhold i MLB købt teknologien, og det danske firma med base i Vedbæk nord for København er også på vej ind i fodbold, tennis og cricket.



”Vi samarbejder allerede med Adidas om en tilsvarende teknologisk løsning inden for fodbold. Det vil snart blive afprøvet af de storklubber, som Adidas sponserer,” erklærer Klaus Eldrup-Jørgensen og slutter:

”Vores fokus er hele verden – og stort set alle boldspil.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.