Offentligt ansatte oplever øget stress

13.2.2013

af

Min arbejdsplads er præget af stres. Det siger over halvdelen af de djøfere, der er ansat i den offentlige sektor.

Offentligt ansatte djøfere om deres arbejdsplads

Stressniveauet er steget

54 procent sektor svarer, at deres arbejdsplads i nogen eller høj grad er præget af stress. I 2008 var det 43 procent. 

Krisen er en væsentlig forklaring

Syv ud af ti svarer, at deres arbejdsplads i nogen eller høj grad er negativt påvirket af krisen. 

Tidspres og for få ressourcer til opgaveløsningen

Er de to primære årsager til stress. ’Organisationsændringer’ er samtidig en markant større stressfaktor end hos de privatansatte djøfere.

Kilde: Djøf-undersøgelse af djøfernes psykiske arbejdsmiljø.

Mere end hver anden offentligt ansat djøfer siger i en ny undersøgelse, at deres arbejdsplads er præget af stress.

Syv ud af ti siger, at deres arbejdsplads er negativt præget af krisen.

Begge dele er flere end blandt de privatansatte djøfere i dag.

Mette Hvid Johannesen er fuldmægtig i Aarhus Kommune og formand for det kommunale sektorudvalg i Djøfs Overenskomstforening. Hun har denne forklaring:

”Arbejdspresset er øget efter store besparelser på administrationen i de seneste års sparerunder.” 

Trykket stemning

Når hun fx ser og hører, at flere end før spiser deres frokost ved skrivebordet for at spare tid, er det for hende bare et lille tegn på arbejdspresset.

Hun mærker, at der konstant hænger en lille angst i luften for at blive dén, der ryger ved næste prikkerunde.

”Alle områder i kommunerne er under pres. Men politikerne har især fokus på administrationen. Her taler vi om besparelser på måske ti procent.”

Folk er enormt trykkede op til en budgetrunde, men det slår også igennem i hverdagen, siger hun.

”Man er mindre kritisk, og man stiller færre krav, og der skal meget til, før man siger fra overfor arbejdsopgaver. Nogle gange tåler folk mere, end de egentlig kan holde til. Men man vil helst ikke sige til sin chef, at man er stresset.” 

Ønskes: Bedre ledelse

Bjørn West, Djøf-tillidsrepræsentant i centraladministrationen, mener, at undersøgelsen viser, at de offentlige arbejdspladser har en gigantisk udfordring med arbejdsmiljøet.

”Det er et ledelsesansvar at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø. Det ligger helt fast,” siger han.

”Men ledelsen kan ikke løse udfordringen alene. Vi skal løse det sammen på arbejdspladserne. Det må ikke ende med, at vi sidder på hver side af hækken og råber af hinanden.”

Mette Hvid Johannessen efterlyser prioritering fra politikernes side efter sparerunderne.

”Det halter gevaldigt med at fortælle, hvilke opgaver der ikke skal laves mere. Selvfølgelig sker der visse tilretninger. Men vi skal helst lave det samme som før.”

Bjørn West efterlyser bedre ledelse i den offentlige sektor.

”Der er rigtig mange chefer, som er faglige supersagsbehandlere. Men det er ikke det samme som, at man også er en god leder.”

Bedre ledelse i det offentlige skal have større fokus på, hvordan man udvikler medarbejderne, får det bedste ud dem, løfter i flok, prioriterer og sætter mål og retning, fastslår han.

”Så kan man få mere output og højere kvalitet for de samme
penge.” 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Ankestyrelsen
Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet