Rød og blå tænketank vinder mediekapløbet

20.12.2013

af

Tænketanke er skabt for at massere danskernes holdninger, men uden medieeksponering, ingen massage. Se de mest citerede tænketanke her.

Socialdemokratiske Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) og liberale Cepos vinder kampen om taletiden i medierne. Til sammen står de to for næsten halvdelen af de 11 største danske tænketankes mediehits.

Det viser en undersøgelse fra mediedatabasen Infomedia over tænketankenes indflydelse målt på gennemslagskraft i medierne.

Se hvordan de 11 tænketanke ligger i forhold til hinanden i figuren for neden.

Rød og blå stue med gedigne tal

AE's og Cepos' force er, at de både er villige til at spille rollen som hhv. rød og blå tænketank og leverer troværdige beregninger og analyser, siger Jesper Dahl Kelstrup, politolog og ph.d.-studerende med speciale i tænketanke.

”De kombinerer beregning og holdning, og det er lige noget, som lever op til mediernes nyhedskriterier,” siger han.

”De er i stand til vedvarende at levere analyser, som matcher mediernes måde at tænke på. De er parate til at indgå i en politisk konflikt. Og de forholder sig til nogenlunde samme økonomiske faglighed, hvilket giver dem troværdighed.”

Klassens pensionist vinder

AE vinder med et mulehår, og det ærgrer de sig uden tvivl slemt over i Cepos, siger Peter Mose, kommunikationsrådgiver i Hegelund & Mose og bogaktuel med Lobbyistens lommebog – politikere under pres.

AE, som blev skabt til Socialdemokraterne og fagbevægelsen under Stauning i 30'erne, er klassens pensionist med en økonomfaglighed så tung, at ambitionen er at matche budgetbisserne i Finansministeriet og djøferne i Det Økonomiske Råd, siger han.

AE var i mange år ene på banen.

”Indtil for få år siden havde de end ikke en kommunikationschef, for det gik jo fint. Dét har de fået, og han har gjort et godt stykke arbejde,” siger Peter Mose.

Adgangsbilletten er budgetbisse-faglighed

Cepos – konkurrent nr. 1 – blev stiftet under VK-regeringen for at ventilere det ledige liberale synspunkt og blev hurtigt pressens darling med sine friske bemærkninger.

”Cepos' cheføkonom, Mads Lundby Hansen, var mest citerede økonom sidste år og slog både universitetsøkonomerne og ypperstepræsterne – bankøkonomerne,” påpeger Peter Mose.

Men Cepos leverer også varen med gedigne analyser.

For enhver tænketank gælder, at adgangsbilletten til festen er høj faglighed inden for de gældende konventioner. Ellers bliver man hurtigt hældt af brættet både af meningsdannere og djøf-bisserne i centraladministrationen.

”Som ny på banen har Cepos vist sig ikke bare at være et liberalt PR-kontor. De holder en overraskende god faglighed.”

Bred eller smal strategi

AE og Cepos satser bredt i deres kombination af beregning og holdning og får dermed masser af spalteplads under nøgleord som vækst, beskæftigelse, beskatning, offentlige udgifter, reformer, incitamenter og brugerbetaling, siger Jesper Dahl Kelstrup.

De resterende tænketanke forholder sig i højere grad sig til bestemte politiske områder og/eller fravælger en økonomisk faglighed, mener han.

”Det er vigtigt at have blik for, at andre tænketanke udvikler mere præcise strategier, der påvirker folk direkte uden om medierne. Fx påvirker Cevea og Concito unge mennesker direkte ved at uddanne dem som hhv. meningsdannere og klima-ambassadører. Og Mandag Morgen holder innovationsdage, der bl.a. engagerer offentligt ansatte.”

Kraka, som er en ny dreng i klassen, og som konkurrerer med AE-rådet om faglig tyngde, har bidt sig ind på ti procent af medieeksponeringen, og det er ganske godt gået, siger Peter Mose.

Masserer danskerne gennem medierne

”Tænketanke stiftes for at massere danskernes forestilling om, hvad der er problemet. Kan du overbevise tilstrækkeligt mange om din version, ejer du også løsningen,” siger Peter Mose.

Så uden et publikum vinder du ikke dagsordenen. Derfor lever tænketankene i et konkurrenceunivers.

”De nærstuderer målinger som dén her.”

Det kan de godt mærke i Infomedia, som oprindeligt blev startet som en avisdatabase, men som i dag også lever af at levere analyser.

”Alle er optaget af, hvor godt de slår igennem i medierne. Vi har stor vækst i dette marked,” siger Lisbet Vestergaard Marek, Advisor i Infomedia.

Den nyeste tænketank, EUROPA stiftet af DI og CO-Industri, er ikke med i målingen, da den først gik i luften i december.

 
Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet