Motion er big business

19-11-2013
2 min.
Det er de velhavende, der motionerer mest, og derfor motionsevents i høj kurs hos medier og firmaer. Foto:Jens Dresling/Polfoto

Vi løber, cykler og svømmer – helst i flok. Og særligt de veluddannede motionerer som aldrig før. Det er der god forretning i.

Så mange er aktive i idræt/motion – voksne – i procent:

1964: 15

1975: 29

1987: 42

1993: 47

1998: 50

2007: 56

2011: 64

Kilde: Danskernes motions og sportsvaner 2011 – Idrættens Analyseinstitut, 2012.

Siden 2008 er antallet af motionsløb fordoblet, og antallet af deltagere er steget med 30 procent.

”Der er generelt sket en eksplosion i idrætsdeltagelsen på det individuelle plan. Det har betydet, at der er kommet stadig flere events og stadig flere deltagere, siden man for første gang hørte om jogging og motion i 1970’erne. Men det har også medført en stadig mere intens kamp om kunderne. For det er jo de veluddannede og velhavende, der motionerer mest, og de er attraktive for medier og firmaer,” siger Henrik H. Brandt, direktør i Idrættens Analyseinstitut, der følger sports-, motions- og eventmarkedet intenst.

Voldsomme vækstrater

Et sammenrend af idrætsorganisationer, kommuner, regioner, kommercielle eventmagere, sponsorer, udstyrsleverandører og medier har derfor i disse år fået øje på motionsbevægelsens masseevents som et område med købestærke voksne mennesker, der er villige til at lægge rigtig mange penge for at realisere sig selv.

Der findes ingen samlet opgørelse over, hvor mange kroner de store danske motionsevents genererer, men alene Sparta omsætter for 40 millioner kroner om året – og dertil skal lægges den afledte omsætning på diverse idrætsudstyr osv. Sportsbranchens Leverandørforening anslår, at man – trods krisetider – oplever vækstrater på tre til fire procent årligt i øjeblikket – og den stigning var vel at mærke langt større før krisen.

”Sport og motion er blevet et signal om, hvem man er som menneske. Vi fortæller, hvem vi er via tøj og bestemte brands. Derfor er motionsevents – og dermed udstyr – attraktive,” mener Preben Boas, direktør i Sportsbranchens Leverandørforening.

Den trend har kommercielle aktører også for længst opdaget. Således har eksempelvis Sparta oplevet et yderst succesrigt samarbejde med Nykredit om Copenhagen Marathon – og den tendens styrkes år efter år.



”Motion er en mulighed for virksomheder for at associere sig med en platform med positive værdier. Samtidig er det et sponsorat med mulighed for aktivering både internt og eksternt. Tænk blot på løbefora, træningsprogrammer med mere,” forklarer Thomas Badura, direktør i analysefirmaet SponsorPeople.

Foreningerne overlever

Trods skepsis er motionsmarkedet vokset og vokset, og det fortsætter, mener Henrik H. Brandt:

”Det ligger i tiden. Men det er ikke længere idealistisk. Det er et hårdt marked om penge og brands,” siger han.

”Fremtidens aktive motionsudøvere vil kunne vælge mellem stadigt flere attraktive events med en klar profil og bevidsthed om, at kvalitet i motionsoplevelsen er et krav, hvis man i længden skal overleve på markedet,” opsummerer Henrik H. Brandt.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.