Kommunikationsrådgiver uden sceneskræk

06-11-2013
3 min.

Sune Bjørnvig er lidt mere kulørt, end hans nypressede jakkesæt signalerer. Han har en fortid i teaterverdenen, hvis teknikker han anvender til daglig, når han træner advokater, økonomer og erhvervsledere i at blive bedre til at kommunikere.

”At være bevidst om modtagerens verdensbillede er essentielt i arbejdet som medietræner.”

Sune står med rank ryg foran et hold
kommunikationsstuderende på RUC, hvor han er
blevet inviteret ud til at undervise i medietræning. Han taler højt, men roligt og bruger sin egen fysiske placering i lokalet til at understøtte sine pointer om, hvordan man opbygger integritet som medietræner og som menneske. Han har sit holds opmærksomhed 100 procent.

I 1997 begyndte Sune at læse statskundskab i
København. Efter to års studier var han med til at genstarte statskundskabsrevyen, som havde ligget død i en årrække. Det blev begyndelsen på et usædvanligt karriereforløb, fordi hans brændende
interesse for teatret blev vakt.

Skuespilteknik på direktionsgangen

Sune uddannede sig inden for teater og har medvirket i professionelle opsætninger som skuespiller og instruktør. Sideløbende fortsatte han studierne på Københavns Universitet, CBS og Stockholms Universitet. Det kostede nogle ekstra år på statskundskab. Til gengæld har kendskabet til både det private erhvervsliv, det politiske liv, skuespilteknik og iscenesættelse skabt den specielle platform, hvorfra han arbejder i dag. I 2005 etablerede han konsulentvirksomheden Bjørnvig/Relations for at lære sine kunder at bruge deres personlige kommunikation til at opbygge og styrke professionelle relationer. Hvad enten det er via medierne eller ansigt til ansigt. IKEAs direktion blev hans første kunde, og det er de i
øvrigt fortsat.

”Mange af de akademikere, jeg træner – specialis
ter som ingeniører, jurister, økonomer og ledere – har aldrig lært at formidle, så nogen gider lytte.”

I dag foregår de dramatiske opsætninger med topchefer og specialister i hovedrollerne, når han underviser medarbejdere fra så forskellige virksomheder som Dong ENERGY, Politiet og Socialpsykiatrien.   



3rdDimension arbejder med oplevelsesbaseret kommunikation og forretningsudvikling. Hvad vil din rolle blive her?

”Jeg skal stadig lave kommunikationstræning, men vil også kunne bruge min erfaring med iscenesættelse og dramaturgi til at arbejde med at skabe sammenhæng mellem, hvad en virksomhed gerne vil, og hvad kunden konkret oplever. De fysiske rammer og oplevelsens opbygning skal understøtte den værdi, som mødet med virksomheden skal skabe for kunden.”

Hvad har du taget med dig fra teatret til dit arbejde med kommunikation?

”Passionen, glæden ved den enorme effekt og præcision et budskab kan få med en tredimensionel iscenesættelse. Og ikke mindst erfaringerne med at optræde og formidle et budskab. Jeg har taget min egen medicin og kan selv stå på scenen. Det er værdifuldt.”

Hvis din kommunikationspraksis var en teateropsætning?

”Så var den Shakespeares Richard d. 3. Historien er brutal, men rummer ligesom virkeligheden et utal af interessante og overraskende menneskelige relationer. Det er tankevækkende, alvorligt og sine steder meget morsomt.” 

Hvad kan en akademiker eller fagspecialist bruge teater til?

”Teater er kunsten at formidle et budskab med en nøje gennemtænkt iscenesættelse, som griber publikum og tager dem med. Dramaturgisk indsigt og kommunikationsværktøjer har alle mennesker brug for. Akademikere har en tendens til at suge al livsgnist og begejstring ud af deres formidling i et forsøg på at fremstå kompetente. Passion er ingen modsætning til kompetence, snarere tværtimod.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.