Brobygger mellem bands og erhvervsliv

20-11-2013
3 min.

Som direktør i bureauet Volume bringer Martin Buck Hegaard musikere og virksomheder sammen om projekter, der kombinerer sociale medier og ny teknologi.

Der kan umiddelbart virke til at være langt fra knoklende rockmusikere i slidte øvelokaler til marketingafdelingerne i store danske virksomheder. Men begge parter kan have gavn af hinanden, og derfor fungerer Martin Buck Hegaard og hans fem kolleger i virksomheden Volume som bindeled mellem de to væsensforskellige verdener.

”Vi kunne se et hul i markedet for et bureau, som arbejder uafhængigt. Vi repræsenterer ikke bestemte artister, så hvis en virksomhed gerne vil arbejde med musik, finder vi den bedste løsning på tværs af de etablerede musikselskaber,” siger Martin Buck Hegaard, der sammen med en partner startede firmaet i februar 2012.

Efter at salget af musik i fysisk format er faldet voldsomt, har der vist sig flere nye forretningsmodeller for musikere. Dels betaler stadig flere brugere for at kunne lytte via streamingtjenester som Wimp og Spotify, og dels indgår musikere samarbejder med firmaer, der ikke hører til i musikbranchen.

Volumes kundekreds tæller firmaer som Telia, Dansk Supermarked og Spar Nord, og senest har bureauet knyttet det københavnske band Mew sammen med B&O. Resultatet er en app, der giver brugerne adgang til at høre den første smagsprøve fra Mews næste album. Først skal de dog bruge deres høresans og deres smartphone eller tablet til at løse en række opgaver.

”Mew og B&O er et decideret band-brand-partnerskab, hvor vi udnytter Mews vinduer til deres hundrede tusinder af fans og B&O’s mange vinduer online, på tryk og i butikker til at involvere kunder og fans. Vi bringer bandet og virksomheden sammen på en måde, der bidrager med noget nyt og positivt til måden, man lytter til musik på,” forklarer Martin Buck Hegaard.

Han er uddannet retoriker og bruger sin faglige baggrund meget i arbejdet. For dybest set handler brobygningen mellem bands og erhvervsliv om at opstille argumenter, som kan overbevise både musikerne, virksomheden og i sidste ende publikum. Det betyder, at kvaliteten skal være høj – men der er også brug for data, der dokumenterer en effekt. Derfor følger Volume nøje, hvad der sker på sociale medier og streamingtjenester.



”Her har vi et målbart univers, hvor man kan registrere, hvor mange fans der er, hvor meget de lytter, og hvor meget de interagerer. Det gør det muligt at kvantificere musikken, så den kan brydes ned til nogle enheder, der kan omsættes til forretningssprog.”

Musikbranchen har ændret sig betydeligt de sidste 10 år. Hvad er det vigtigste at forstå for at kunne lave det, Volume gør?

For at få samarbejdspartnere fra andre brancher skal man kunne tale deres sprog. De har fokus på resultater, og det skal man honorere. De folk, vi arbejder sammen med på reklamebureauer og i marketingafdelinger, har direktører, som måske interesserer sig mere for golf end for musik. Men direktøren skal underskrive kontrakten, så han skal kunne forstå ræsonnementet, også selv om han aldrig har hørt om bandet.

Hvad gør musik så interessant for virksomheder?

Musik er noget, man med det samme identificerer sig med. Når man hører musik, man kan lide, er man bragt et andet sted hen, end man var før. Når et band indgår et samarbejde med en virksomhed, udløser det en af to reaktioner hos modtagerne: Enten ”Hvad er det her?” eller ”Hvor meget har de fået for det?” Dér skal vi selvfølgelig ramme det første.

I binder musikere og erhvervsliv sammen. Hvad har fansene ud af det?

Hvis vi tager samarbejdet mellem Mew og B&O, så er antagelsen, at Mew kender deres fans, og B&O kender deres brugere. Sammen undersøger de noget, som de mener giver unik værdi. For B&O er det hardcore mål i sidste ende at få adgang til en masse Mew-fans, men det gør de ved at gøre det sjovere for fansene at lytte til musik.

Hvad inspirerer dig?

Projekter, som afsøger de tekniske muligheder. Det kunne være, da bandet Arcade Fire kædede et nyt nummer sammen med de forskellige Google-tjenester og Googles browser, Chrome, for at skabe en helt sublim oplevelse for alle – men samtidig var Googles mål, at udviklere skulle forstå, hvor suveræn browseren var at arbejde i. Det var en stærk følelsesmæssig oplevelse for alle musikelskere og samtidig en demonstration af, hvor langt man kunne strække sig rent teknisk.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.