Introvert? Sådan gør du dig synlig

09-10-2013
5 min.

Vi skal brande os selv, får vi at vide igen og igen. Det kan synes svært, hvis man er introvert. Men det kan lade sig gøre at være synlig uden at råbe højt og slå ud med armene.

Mange af de gode råd, vi får om at markedsføre os selv, er skræddersyet til ekstroverte. Men hvad nu hvis man er én af dem, der helst sidder bag lukket dør og fordyber sig i sit arbejde og helst lader de andre om at føre ordet på teammøderne? Faktisk kan cirka en tredjedel af os betegnes som introverte.

Men umiddelbart kan det synes svært for introverte at være synlig i en tid, hvor vi hele tiden får at vide, at vi skal brande os selv og til stadighed gøre opmærksom på vores resultater. Det er dog ikke umuligt.

Vær dig selv

De introverte skal bare lære at være synlige på deres egen måde og samtidig skele en lille smule til de ekstroverte. Sådan lyder det samstemmende fra Tommy Kjær Lassen, teolog og ph.d. i ledelsesfilosofi og direktør i Vita Activa, en konsulentvirksomhed indenfor ledelses- og teamudvikling, og fra Frederik Iuel, chefkonsulent i Djøfs Karriere- og Kompetencecenter, der jævnligt coacher introverte djøfere.

Frederik Iuels råd til de introverte lyder først og fremmest:

”Introverte har typisk mange andre forcer. Det er dem, de skal fokusere på og sætte ord på: Tænksom, grundig, kvalitetsbevidst, specialist og meget mere. Men samtidig nytter det ikke, at man én gang for alle lukker sig ned i den boks, der hedder introvert. Og det nytter heller ikke noget at gå rundt og være sur på dem, der har rundsavene på og fører sig frem. Vi kan ikke alle samme være den glade sælger.”

Drop kapløbet med de ekstroverte

Tommy Kjær Lassen betegner sig selv som introvert. Men samtidig lever han af at sælge kurser og rådgive andre. Og det er ikke noget problem. Det kræver bare forberedelse. Hvor ekstroverte bare går ind og tager scenen, skal introverte øve sig på det. Også Tommy Kjær Lassen. 

”Som introvert skal du droppe kapløbet med de ekstroverte. Du skal stå ved dig selv, for alt andet bliver falsk. Men du skal også udfordre dig selv ved at komme ud af din komfort-zone. Verden kommer nu en gang ikke til dig, du bliver nødt til at komme til verden,” siger Tommy Kjær Lassen.

Frederik Iuel er enig i, at introverte sagtens kan lære at være ’på’. Med øvelse ender det faktisk typisk med et rigtig godt resultat – netop fordi de har forberedt sig, og har en dyb viden om det, de taler om. 

”Der er fx mange ellers introverte professorer, der er gode formidlere, fordi de bare kan deres stof. Og fordi de har øvet sig. Du kan starte i det små med at spørge din chef, om du ikke må introducere en ny opgave på næste teammøde,” siger Frederik Iuel.

Få din egen blog

Men synlighed handler jo ikke bare om at være ’på’. Det handler også om at vise, at du rent faktisk kan dit stof – måske endda på ekspertniveau.

Og her kan din egen blog måske være indgangen. Det er i hvert tilfælde et råd til de introverte fra den amerikanske professor i
Business Administration, Dorie Clark, der har skrevet en bog om personlig branding. På sin blog på Harvard Business Review skriver hun:

”På din blog kan du bruge tid til at formulere dig og engagere dig i reel dialog med andre. Her kan du opbygge dit eget brand på kvaliteten af dit arbejde uden at rende rundt til cocktailselskaber på evig jagt efter visitkort.”

Tommy Kjær Lassen mener også, det kan være en god idé med en blog – for nogle.

”Det betyder selvfølgelig noget, om den så også bliver læst. Men hvis man parkerer nogle gennemtænkte refleksioner i en blog, kan man hurtigt bringe dem ind i en anden sammenhæng, og det giver en tryghed, at man ikke bare skal jappe noget af sig.”

Dorie Clark har også et andet råd. Du behøver ikke nødvendigvis at tage en hel forsamling med storm.

”Sæt dig i stedet for at knytte bånd til kolleger, kunder og kontakter én for én,” lyder det fra Dorie Clark.

Sådan ér du

Men det er også vigtigt at melde ud, at man er introvert - ikke som undskyldning - men bare så man undgår misforståelser og får et glattere samarbejde med de ekstroverte, lyder det fra Tommy Kjær Lassen.

Når en opgave er i startfasen, opfordrer han til, at man gør klart, hvad en introvert tilgang til løsningen kan bidrage med, og hvad der er vigtigt for én.

”Det kan fx være, at man kan være med til at sikre, at man kommer i dybden, og at man har et fokus på kvalitet. Men også at man får energi af at sidde alene, og det ikke er fordi, man er sur eller genert, at man ikke har lyst til gruppearbejde.”



Når så alt det er sagt, er det også vigtigt, at ledelsen sikrer, at der er plads til mangfoldighed og dermed ikke lægger op til en kultur, hvor der bliver konkurreret på, hvem der er bedst til at gøre opmærksom på sig selv, mener Tommy Kjær Lassen.

”Og det er jo ikke bare den enkelte, der er introvert. Der kan være hele afdelinger i en virksomhed, der er introverte. Og her skal ledelsen sikre sig, at det hverken er de ekstroverte enkeltpersoner eller de ekstroverte afdelinger, der løber af med det hele.”


 

Definition af introvert:

Du bliver ofte oplevet af andre personer som en mere stille type, der som regel retter din energi og entusiasme indadtil. Dit fokus er ofte rettet indad mod idéer og tanker. Du har som regel behov for at tænke længe, før du svarer. Under møder vil du ofte sidde for dig selv eller være fordybet i en samtale med en enkelt person.

Får du e-mail, vil du ofte svare længere og mere uddybende, da du foretrækker skriftlig kommunikation frem for at kommunikere ansigt til ansigt. Hvis du fremlægger noget på møder, vil det ofte være idéer, du på forhånd har brugt tid på tænke igennem. Du må derfor søge at komme hurtigere på banen, hvis ikke de ekstroverte skal sætte sig på diskussionen, og hvis du vil have dine gennemtænkte synspunkter bragt frem inden, mødet er afsluttet.

Kilde: Jobindex

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.