Den svære samtale: Fyringer er det værste 20-08-2012 Af: Tine Santesson 2 min. Den sværeste samtale er afskedigelsessamtalen. Men de færreste ledere henter hjælp i HR-afdelingen, når de har en vanskelig samtale med en medarbejder, viser ny undersøgelse. Der er svære samtaler, og så er der rigtig svære samtaler. Og der er ingen tvivl – for en leder er den ultimativt sværeste samtale en afskedigelsessamtale, viser en ny undersøgelse fra konsulentvirksomheden Teglkamp og Co. Resultaterne er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 271 deltagere – primært ledere. 78 procent af lederne i undersøgelsen har stået i den svære situation at afskedige en medarbejder. Men de har også andre svære samtaler. Det er en stor udfordring for lederne at tage en samtale om samarbejdsproblemer, om manglende effektivitet eller kvalitet i arbejdet. Og det er heller ikke nemt med den samtale, der handler om medarbejdernes lugt og personlige hygiejne. Hvor er HR? Men uanset emnet i den svære samtale, er det kun godt hver tredje, der har brugt HR-afdelingen som sparringspartner. Og det undrer direktør i Teglkamp og Co., Susanne Teglkamp, der har kommenteret resultaterne af undersøgelsen. ”Det burde alt andet lige være en af HR-afdelingens stærke kompetenceområder. Men enten er de ikke så gode til at formidle deres kompetence, eller de opleves ikke som kompetente nok. Eller også er de for langt væk fra lederens verden, så han ikke oplever dem som relevante sparringspartnere i situationen.” Vigtigt med sparring Det overrasker også Winni Johansen, professor på Aarhus Universitet og studieleder for Executive Master i Corporate Communication, at flere ikke hiver fat i HR, når de står foran en vanskelig samtale med en medarbejder. ”Jeg er da forundret over, at man ikke har HR med på råd, når det gælder noget, der er så vigtigt at få gjort på den rigtige måde.” Undersøgelsen viser, at især mellemlederne vender sig til nærmeste chef, når de mangler en sparringspartner. ANNONCE ANNONCE ANNONCE ”Det tyder på, at man vender sig mod dem, man kender godt. Og alt efter organisationens opbygning og størrelse kan det jo godt være, at HR ikke opleves som særlig tæt på,” siger Winni Johansen. Og det er nok ikke så heldigt, for det er vigtigt, at HR ved, hvordan sådanne situationer takles, mener Winni Johansen. Men det lader til, at der er ændringer på vej. I hvert tilfælde har hun gennem de senere år oplevet en tilstrømning af HR-folk på Executive Master i Corporate Communication. Og lige nu er rigtig mange af kursisterne optaget af alt omkring afskedigelsessituationer, og det er det overordnede emne i mange projekter og i afgangsopgaver, fortæller Winni Johansen. Sortering Nyeste Ældste Mest populære Kommentér Del Kommentarer + Vis flere kommentarer - Vis færre kommentarer Skriv din kommentar Indtast dit navn Indtast din mail Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt Hvad er 8 + 2?* Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik. DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER 06.jul.202206. jul. 2022Sommerafslutning på restaurant Ekte Gratis for alle 14.jul.202214. jul. 2022Bastilledag - og evaluering af det franske EU-formandskabGratis for alle 01.aug.202201. aug. 2022Skriv fagligt og klartOnlineFra 6.000 kr. ekskl. moms (medlemspris) Se alle kurser Læs også Minksagen Djøf: Hård vurdering af embedsmænd fra Minkkommissionen "Ti embedsmænd skal drages til ansvar, vurderer Minkkommission. Men fejlene blev begået under et ekstremt pres i ... Opbrud Stress og studietvivl sendte veninder langt væk fra storbyen "Albertine Nordby Rasmussen, Ann-Sofie Antonsen og Solbjørk Buch levede et hektisk ungdomsliv. Men travlheden kammede over. De ... Debat Svært syge møder et komplekst og misforstået system "Jobcentersystemet er punkteret og møder ofte syge mennesker med mistro og mistillid. Både embedsmænd og politikere ... Midtvejsstatus De 10 mest læste artikler fra 2022: Hadeord, inflation og hjemmearbejde "Hvordan redder jeg min realløn? Og hvordan kan jeg få den fleksibilitet, jeg behøver i arbejdslivet? Det ... Se flere artikler