De tænksomme bliver overset

15.8.2012

af

Ny amerikansk bog fremhæver, at der sker et enormt spild af introvertes kompetencer i samfundet – og i virksomhederne og deres ledelser.

Kampen om opmærksomhed er skærpet i en it-tidsalder, hvor vi er omgivet af en kakofoni af ’støj’. Det bliver værdsat, hvis man er i stand til at råbe op. Det bliver påskønnet, hvis man formår at træde op på en scene. Det bliver belønnet, hvis man har let ved at skride til handling.

Det er tidens idealer, som også gælder virksomheder og ledelser, men idealerne har en bagside, der bliver ignoreret. Det er pointen i en ny amerikansk bog, som fremhæver, at introvertes kvaliteter går tabt i den nye æra, hvilket er ærgerligt, når mindst en tredjedel af amerikanerne og – ifølge bogen – formentlig en endnu større andel blandt os i Europa er introverte.

Forfatteren er Susan Cain, uddannet på Princeton University og Harvard Law School og med en fortid som erhvervsjurist for finanshuse i Wall Street. Hendes bog har den sigende titel ’Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking’, og den er blevet overstrøet med anmelderroser og er strøget til tops på diverse bestsellerlister. Der er kamp om at sikre sig rettighederne til at udgive bogen på dansk.

Susan Cain, som selv er introvert, sammenfatter forskning om psykologi og neurologi, laver research i marken og inddrager også sine egne erfaringer. Hun påpeger, at introverte sammenlignet med ekstroverte generelt er mere koncentrerede, reflekterede, kreative og samvittighedsfulde. De introverte har ikke samme trang til rigdom, berømmelse og status. De introverte har det fint med at være stille og alene, men de er ikke antisociale.

Kontorlandskaber og teamwork

Susan Cain fokuserer i en del af bogen på virksomheder og konstaterer, at introverte risikerer at komme i klemme i fremvæksten af kontorlandskaber, udbredelsen af teamwork og den stigende efterspørgsel af sociale kompetencer hos medarbejdere.

Når det gælder ledere i organisationerne, er der ifølge Susan Cain en overdreven præference for chefer, som er udadvendte, hurtige på aftrækkeren og med slagkraft. Øv, udbryder hun og henviser blandt andet til ny amerikansk forskning i det videnskabelige tidsskrift Academy of Management Journal, der viser, at introverte ledere er bedre til at stimulere nytænkning hos medarbejdere,
anerkende medarbejdere og opsamle medarbejderes erfaringer.

Forskningen er gennemført af David Hofmann, professor i ledelse og organisationsadfærd på University of North Carolina i Chapel Hill, og to forskerkolleger. Hofmann fortæller i telefonen, at et feltstudie i en kæde af pizzarestauranter viste, at stille ledere giver plads til proaktive medarbejdere, mens ekstroverte ledere gerne vil dominere og i højere grad lukker af for forslag fra medarbejdere.

Hofmann siger om et andet studie, der involverede studerende, som skulle folde T-shirts, at introverte ledere er parat til at overveje ideer til andre strategier for at løse opgaven, mens ekstroverte ledere er mere tilbøjelige til at ville diktere fremgangsmåden.

David Hofmann understreger, at det selvfølgelig afhænger af organisationens art og af konteksten, hvor meget ledere med en introvert stil kan bidrage med sammenlignet med ekstroverte ledere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet