Spilder du også din tid på møder?

15.6.2012

af

Frustrationen over mødemængde og mødeindhold er stor, ifølge ny undersøgelse. Fire ud af fem ledere beretter om tidsspilde på møder.

Der bliver brugt for mange timer på nyttesløse møder i kommunerne, viser ny undersøgelse, som Væksthus for Ledelse har gennemført blandt knap 2.000 kommunale ledere, skriver Ugebrevet A4.

En undersøgelse, som Djøf gennemførte for halvandet år siden, viser også, at op mod næsten halvdelen af djøferne - både ledere og medarbejdere - oplever, at de ikke får nok ud af de møder, de deltager i. 

Vi holder da også rigtig mange møder, siger Ib Ravn, forsker i mødekultur ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Og set over de sidste tyve tredive år er antallet svagt, men konstant stigende.  

Jo flere stjerner, jo flere møder

Og jo højere op i hierarkiet vi kommer, jo flere møder har vi, siger Ib Ravn.

”Topdirektørens arbejdsdag består næste 100 procent af møder, mens øvrige ledere bruger mellem 20 og 50 procent af deres arbejdstid på møder. Og det kan i særdeleshed være frustrerende for mellemlederne, der i forvejen har rasende travlt. Derfor kan de godt sidde til direktionsmøderne og tænke, at den tid kunne de godt have brugt bedre hjemme i deres egen afdeling med deres egne medarbejdere.” 

Bedre kvalitet i møderne

Men generelt set er det ikke de mange møder, der i sig selv er problemet, siger Ib Ravn. For det er naturlig udvikling, da vi også arbejder mere tværfagligt og har mere projektarbejde. Det, det handler om, er kvaliteten i møderne.

”Der er som sådan ikke noget dårligt i at gå til møder – bare det er gode møder. Og der er nok en tendens til, at de møder, vi selv holder, oplever vi som gode møder, mens vi i højere grad oplever det som spildtid, når det er andre, der har indkaldt til møde,” siger Ib Ravn.

Og der kunne man jo så nok være lidt mere selvkritisk og stramme op, så vi undgår for mange af den slags møder, hvor deltagerne føler, at de spilder deres tid, lyder rådet fra Ib Ravn. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Mikael Elkan
11 år siden
Et par hurtige, nemme: 1. start og slut til tiden 2. Når mødet starter: Tjek om deltagerne er forberedt og forklar hvad resultatet af mødet skal være. 3. Skriv referat på projektor, så alle kan se det. Giver hurtige godkendelse - skriv folks navne på opgaver, hvis de fordeles. 4. Vi bruger den tid der er afsat - møder kan godt vare 10, 26 eller 32 min selvom Outlook kun kan tælle i hele og halve timer.