Djøfer hjalp i krisen

22-05-2012
2 min.

For familievirksomheden ´Last- Bus og Dækcenter Vestjylland A/S´ var akademikeren Laila Pedersen en redningskrans i finanskrisetider.

”Jeg er bange for, at banken havde sagt stop, hvis vi ikke havde ansat Laila,” fortæller Michael Jensen, ejer af ´Last- Bus og Dækcenter Vestjylland A/S´. Firmaet omsætter for 12 millioner kroner om året og har 14 ansatte. De syner og reparerer alle former for motorkøretøjer.

”Sidste år var vi ude og øge vores kassekredit hver gang, der var moms-afregning. Det gør vi ikke længere. Der er flere, der indbetaler, hvad de skylder os, og der er en række kunder, der er kommet ind i afbetalingsordninger. Det er Lailas fortjeneste.”

Michael Jensen ansatte Laila Pedersen i oktober 2011. Han er tredjegenerations-vognmand i Skjern, og som uddannet mekaniker er det ikke skrivebordet, der trækker. Men da finanskrisen for alvor begyndte at vise tænder, blev han nødt til at bruge mere tid på kontoret. I øvrigt sammen med konen Jane, der er uddannet kontorassistent. Flere kunder kunne nemlig ikke betale, og der var flere konkurser end tidligere.

”Det endte med, at der var en masse opgaver, jeg ikke nåede. Og jeg havde ikke selv tid til at blive bedre til at løse alle de her opgaver. Derfor tænkte jeg, at vi skulle have en lidt bedre udlært person indover. Nu har jeg ansat Laila, som gerne skulle kunne opgradere systemerne her i huset. Vi kunne godt få advokater og skidt og kanel udefra til at gøre det, som Laila gør, men det koster jo mange penge.”

Laila Pedersen blev ansat gennem Videnpilot-ordningen, som er et projekt under Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Firmaet får støtte til Laila Pedersens løn i et år, men Michael Jensen håber på, at der er plads på bundlinjen til, at hun kan fortsætte, når støtteåret udløber. 

Håndtryk og øjenkontakt

Han har følgende råd til akademikere, der vil prøve lykken i små og mellemstore virksomheder i det vestjyske:

”Nu er jeg jo gammeldags. Så det med at se folk i øjnene og trykke dem i hånden, når de kommer ind ad døren, det sætter jeg pris på. Herude i Vestjylland vil vi gerne mærke kemien med det samme for at se, om det er én, der passer ind i firmaet. Hvis der er mangel på ansatte herude, så er det dem, der kommer ind ad døren, der får jobbet.”



Han råder de jobsøgende til at skrive til virksomheden først for at advare dem, inden man tropper op. Og så selvfølgelig fortælle, hvad man kan bidrage med gennem sin uddannelse.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.