14.5.2012
af
Eva Bøgelund
Flertallet af danske lønmodtagere går direkte til chefen med kritik af jobbet. Men husk chefen er din overordnede, ikke din kammerat
Seks ud af ti danske lønmodtagere vil gå til deres nærmeste chef, hvis de skal udtrykke sig kritisk om forholdene på deres arbejdsplads. Kun lidt over hver tredje vil gå til tillidsrepræsentanten eller fagforeningen.
Eksperter advarer i Ugebrevet A4 om udviklingen og kalder det problematisk, hvis chefen overtager rollen som den ansattes nye allierede.
Men Per Hansen, formand for Djøfs Offentlige Chefer, er glad for, at så mange vil gå til chefen.
”For det bedste er, når man kan løse problemerne selv uden at skulle have fagforeningen ind over som konfliktløser,” siger han.
”Men fagforeningen er et vigtigt sikkerhedsnet, der kan træde til, hvis der bliver brug for det,” understreger han.
Lars Qvistgaard, formand for de overenskomstansatte djøfere, frygter ikke, at Djøf-tillidsrepræsentanterne er ved at blive arbejdsløse.
”Det er de bestemt ikke. De har rigeligt at se til, for de bliver brugt rigtig meget i systemerne. Samtidig er det godt, hvis man kan undgå at skrue konfliktniveauet op, fordi man kan løse problemerne lokalt med chefen.”
Men man skal altid huske, at chefen ikke er en kammerat, siger han.
”Der er et over- og underordnelsesforhold, som man skal tage hensyn til i forhold til den tillid, man bærer med ind til chefen.”
Godt fire ud af fem lønmodtagere mener, at der er en positiv tone mellem chefen og dem selv, viser undersøgelsen. Kun syv procent mener ikke, at tonen er positiv.
60 procent vil gå til deres chef med kritik af arbejdsforholdene.
35 procent til gå til tillidsrepræsentanten eller fagforeningen med deres kritik. Dog sådan, at de offentligt ansatte i noget højere grad (46 procent) end de privatansatte (26 procent) vil gå til tillidsrepræsentanten eller fagforeningen med deres kritik.
Kilde: Undersøgelse blandt knap 1.000 repræsentativt udvalgte lønmodtagere gennemført af analyseinstituttet YouGov for Ugebrevet A4.
Ledige stillinger