Steen Hjortholm havde ingen planer om en inter­national karriere, da han af en medstuderende lod sig overtale til at søge en traineestilling hos ØK i Malaysia. Men lige siden har han arbejdet i udlandet – primært for den amerikanske tobaksvirksomhed Philip Morris International. Senest som adm. direktør i Rumænien og nu som Vice President for HR i Moskva. Før det har han været omkring Schweiz, Ungarn, Sydafrika, Israel og Jordan. Hans danske hustru og tre børn følger med ham.

Har din karriere formet sig, som du havde forestillet dig?

”Jeg var på et lederkursus, hvor det slog mig, at ledelsesfeltet er fyldt med litteratur og guruer, der hylder de positive sider, men omhyggeligt forbigår den mørke side af ledelse: magtkampene,” fortæller Sven-Åge Westphalen, cand.scient.pol. og i sit professionelle liv programleder i staten.

”Så tænkte jeg over, hvordan man kunne få den ubelyste side af en leders hverdag frem i lyset. Gerne på en underholdende måde.”

”Nej, slet ikke. Jeg læste cand.merc.mat. med fokus på matematik og finansiering, men hoppede direkte ind i salg og marketing. Og nu sidder jeg som øverste personaleansvarlige for 4.200 ansatte i Rusland. Min internationale karriere gav hurtigt jobmuligheder på et højt niveau, hvor jeg nok skulle have været startet fra bunden i Danmark.”

Så fik han ideen til et kortspil.

Hvad er de særlige kendetegn ved arbejds­kulturen i Rusland?

”Først fandt jeg på de missioner, man som spiller skal forsøge at opnå, og gav dem point efter sværhedsgrad. Så navngav jeg de typiske chefer i en organisation og gav dem værdi. Til sidst fandt jeg på de modtræk, fx kniv i ryggen, som man kan ødelægge modspillernes spil med.”

Så tegnede han nogle primitive spillekort på computeren, printede dem ud og havde en prototype, han kunne prøve af på kolleger og bekendte.

”Kulturen er meget hierarkisk, men det er noget, jeg med min skandinaviske baggrund prøver at gøre op med. Uanset hvilket land jeg har arbejdet i, har jeg forsøgt at bryde med den power distance, der ligger mellem ledere og medarbejdere – men det kræver en lidt større indsats her.”

”De vendte tommelfingrene opad, og så besluttede jeg at sætte det i produktion.”

Hvordan ser dit netværk ud?

Først skulle han finde en illustrator, der kunne tegne kortene. Det blev tegneren Søren Lyshøj, som han fandt på nettet.

Derpå skulle kortspillet trykkes. På nettet kan man selv finde trykkerier i Asien, men hos Games i Jorcks Passage i det indre København hørte han om et lille Præstø-firma, der er eksperter i at få spil trykt i Kina. Det var han mere tryg ved.

”Det er nok både en styrke og en svaghed – men fordi jeg arbejder i en koncern med 80.000 ansatte globalt og har været i så mange lande, er en stor del af mit netværk inden for virksomheden.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.