Søren Stauning

06-03-2012
2 min.

Scient.pol. 2004. Fra fuldmægtig i Videnskabsministeriet og forskningsattaché i München for samme i tre et halvt år til Business Acceleration Manager i danske Tradeshift.

Tradeshift

Har ifølge Wall Street Journal og Wired skabt en web-revolution med fakturering over nettet. 15 ud af 75 medarbejdere sidder i Californien og øvrige udland. Stejl vækstkurve, deraf titlen Business Acceleration Manager.

Hvorfor brancheskift?

”Jeg er én af dem, som kommer hjem fra en udsendelse og opdager, at man har svært ved at finde den rigtige plads hjemme i ministeriet. Djøf har selv lavet en statistik over hvor mange udsendte, det sker for. Så da nogle gamle kolleger mailer om, at de har brug for en som mig til en ambitiøs og international arbejdsplads, sagde mavefornemmelsen ja – på trods af risikoen ved en startup. Men jeg vil altid være taknemmelig for det, jeg har lært i Videnskabsministeriet, det er en rigtig god arbejdsplads.”

Hvad er dit job?

”Jeg er generalisten blandt specialisterne i en nystartet produktionsvirksomhed, der bygger et digitalt produkt, som forsøger at forandre, hvordan verdens virksomheder handler med hinanden. Vi vokser hurtigt og fordobler næsten medarbejderstaben hvert år, så jeg er ansat til at løse virksomhedens praktiske og administrative skaleringsproblemer. I denne uge har jeg fx først opdateret IPR-afsnittet (Intellectual Property Right) i vores kontrakter og så hyret to kokke, fordi vi er blevet så mange til frokost.”

Hvordan sælger djøfere sig selv til din og lignende brancher?

”En djøfer har en utrolig stærk og enkel value proposition (værdibidrag): Vi kan tage os af alle de bøvlede, besværlige og papirbundne opgaver, så organisationen kan koncentrere sig om at producere.”

”Jeg vil godt udfordre den tanke, at djøfere fra staten ikke skulle kunne finde job i den private sektor. De skal gå derud og sige: ’Sig til mig, at du ikke har brug for nogen til at holde overblikket og håndtere bøvlet, så du kan træffe bedre beslutninger og dine specialister kan bruge deres tid på deres fag, og jeg skal aldrig igen genere dig’. Det bør interessere enhver arbejdsgiver, også selvom de lige skal tænke over, hvor i organisationen det værker.”

”De bøvlede administrative opgaver vil alle gerne være fri for, og det er jo dem, djøfere er uddannet i at mestre. Det er vanvittigt bredt brugbart. Jeg er med på, at man også som djøfer specialiserer sig, men vi er stadig langt mere alsidige end så mange andre.”

”Djøfernes problem er, at de er forfængelige: De vil gerne arbejde med noget sexet, der giver rockstar-kvalitet til middagsselskaberne. Det skal man ikke regne med som djøfer – vores berettigelse og kompetencerolle er at håndtere det vigtige arbejde, som andre synes er kedeligt. Til gengæld er vi fødselshjælperne, uden hvilke mange af de største beslutninger i samfundet og virksomhederne ikke kom til verden.”



”Jobdatabaser er designet til specialister. For mange djøfere gælder, at jobsøgningen ikke kan automatiseres.”

”Som generalist skal man gøre et stykke arbejde med at forstå virksomhedens egenart. Man skal kunne vise, at man ’forstår’ produktet.”

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.