I en liga for sig

07-11-2012
10 min.

Casper Stylsvigs opgave som sponsordirektør i Manchester United er at optimere værdien af et af verdens største sportsbrands. Han blev headhuntet til stillingen og bliver spået en plads i klubbens direktion.

Mayfair-kvarteret er et af Londons mest fashio­nable. Her, i hjørnet af Green Park i det eksklusivt udseende Stratton House, holder en af verdens mægtigste fodboldklubber, Manchester United, til.

Lobbyen på tredje sal emmer af klubbens storhed. En king size bog om klubbens historie pryder et enormt egetræsbord i midten af rummet, en Vespa i røde og sorte farver og med spillerautografer på sædet står dekorativt i et hjørne, mens et par af klubbens utallige pokaler troner i en glasmontre i et andet hjørne.

Djøfbladets udsendte bliver vist ind i et stort mødelokale, som bærer navnet på klubbens legendariske manager, Alex Ferguson. Der hænger plakater med Sir Alex fra forskellige gloriøse øjeblikke, og der er udsigt over Green Park med Buckingham Palace på den anden side af parken.

”Det gælder om at imponere. Vi er premium, så den måde, vi præsenterer os selv på, skal være den bedste. Vores gæster skal have den rette forståelse af vores brand,” siger Manchester Uniteds globale sponsordirektør, danske Casper Stylsvig, som selv er prominent klædt i et ulasteligt jakkesæt. 

Vendte United ryggen

Det er nemmere at imponere potentielle partnere i London end i Manchester, og derudover er talentmassen langt større i London, forklarer Casper Stylsvig. Han har blandt andet ansat en medarbejder fra Frankrig, en fra Italien og en fra USA. Han tvivler på, at de ville være i hans stab, hvis de skulle baseres i Manchester.

Det gælder for øvrigt også for chefen selv. Da han fik tilbudt jobbet, nød han den catalanske livsstil og tilhørende klima, og hans mexicanske kone havde et godt job i Barcelona. Så det var ikke et nemt valg at sige ja til Manchester United.

”Først sagde jeg faktisk nej. Det er ikke mange, der får lov til at vende ryggen til Manchester United, men de vendte tilbage med et nyt tilbud, og så sagde jeg ja. Karrieremæssigt et af de bedste valg, jeg har taget,” siger han.

Coach og mentaltræner Rasmus Ankersen og forfatter til blandt andet ’Leder-DNA’ og ’En vinders DNA’ bor selv i London og har været venner med Casper Stylsvig i et par år. Han beundrer sin vens risikovillighed.

”Han har taget beslutninger karrieremæssigt, som vidner om stort mod. Han har søgt udfordringer og har været villig til at løbe en risiko for at udvikle sig. Han er drevet af at flytte sig ved at flytte ud frem for at gro fast,” siger han og henviser til, at Casper Stylsvig som 23-årig tog et job i Uzbekistan.

”Det er måske ikke det mest sexede sted, når man er 23,” siger Stylsvig selv og fortæller, at han gik fra at være elev i en kontorforsyningsvirksomhed til at være salgschef med 12 mennesker under sig i en alder af 23.

”Det var en mulighed, jeg ikke kunne lade gå fra mig. Jeg var da spændt på, om jeg kunne klare det, men så arbejdede jeg bare ekstra hårdt for at vise mig selv, at jeg kunne komme igennem det. Jeg har en tro på, at chancer aldrig kommer til dig; de passerer forbi dig, og så er det bare med at tage dem.” 

Bedre end alle andre

Fra Uzbekistan gik turen til Barcelona, hvor han satte sig på skolebænken i et år for at tage en MBA. En af professorerne var chef for marketing-afdelingen i den catalanske storklub og ledte efter en sponsorchef til sin stab.

”Så var der 40 gutter på holdet, der sendte deres CV. Jeg var den heldige,” husker Casper Stylsvig, som siden har gjort sig godt bemærket i branchen, først i sine to år i FC Barcelona og siden hos ”De røde djævle”.

Christian Volderslev, direktør i et af de førende sponsorbureauer i Skandinavien, Promovator, er en af dem, der nikker anerkendende, når man spørger til Stylsvigs meritter. Djøfbladet spørger først, hvad man skal kunne som sponsordirektør i Man U.

”Man skal kunne sigte rigtig stort og tænke langsigtet og visionært, fordi man skal være markedsledende. Man skal være bedre til sponsorarbejde end alle andre. Derfor nytter det ikke noget at se på, hvordan FC Midtjylland eller Dortmund gør det, man skal selv sætte nye standarder.” 

Og hvordan klarer han opgaven?

”Det kan siges enkelt: Han er outstanding. Ellers ville han ikke sidde så længe på sådan en post. I de stillinger i klubber som Manchester  United, FC Barcelona og Real Madrid, som er de tre største fodboldbrands, er sæderne næsten lige så varme som trænersæderne, hvis man ikke leverer resultater. Jeg mener, der er dokumentation for at sige, at han er dygtig,” slår Christian Volderslev fast. 

Aldrig gjort før

Et eksempel, der fremhæves af flere af de eksperter, djøfbladet har talt med, er en unik aftale med transportvirksomheden DHL, som i 2011 købte navnerettighederne til Manchester Uniteds træningstøj i fire år. En aftale til en anslået værdi af 400 millioner kroner, og som Casper Stylsvig selv nævner som sit kommercielle højdepunkt i Manchester United.

”Det var aldrig gjort før i fodboldens verden at sælge spilletøj og træningstøj separat og få de værdier opløftet til et nyt niveau. Det er ikke alle klubber, der kan sælge deres træningstøj, men vi har en høj medieværdi og kunne retfærdiggøre værdien af rettighederne,” fortæller han.

Casper Heiselberg er United-fan, redaktør af Danmarks førende Manchester United-medie, OldTrafford.dk, og desuden studerende på CBS. Han mener, de forretningsmæssige resultater fortjener respekt, men pointerer, at klubbens image blandt fansene er i fare. Han husker, at klubben i 2004 skar ned på antallet af sponsorer for at satse på nogle få globale sponsorer.

”Men nu bliver klubbens navn maltrakteret af antallet af sponsorer. Det er Glazer-familiens (klubbens amerikanske ejere, red.) forretningsstrategi at få så mange sponsorer ind som muligt, og der kommer nye hver uge. Det affødte for eksempel kritik blandt klubbens fans, at man gik fra et tysk topmærke med Audi til et amerikansk standardprodukt med Chevrolet,” siger Casper Heiselberg og kalder stilen aggressiv.

Chevrolet passede ind

Casper Stylsvig mener ikke klubben sælger ud, og han tager ikke hvem som helst ind. Han nævner Coca Cola som en potentiel drømmekunde, men:

”Det er jo ikke sikkert, de vil allokere de ressourcer, der skal til. De brands, vi får om bord, er 100 procent committed til os. Audi havde været hos os i syv år, og det er begrænset, hvor meget du kan blive ved med at genføde dig selv og komme op med nye idéer. Chevrolet kommer ind fra sidelinjen og vil det hele. Der er et kæmpe brand fit,” siger han og forklarer:

”Det er et mærke, som vil os, som vil fodbolden, og som er parat til at investere en masse ressourcer på at få det til at blive en succes. Det er et kæmpe mærke i USA og Brasilien, men i Europa bliver de mere set som et billigt brand. De ønsker at løfte deres brandprofil, og det vil de gerne bruge Manchester United til.”

Og så gjorde det heller ikke noget, at Chevrolet var villig til at lægge kassen for at få lov til at bruge Rooney, Giggs og Lindegaard som løftestang for sit brand i Europa. Aftalen er med sine i alt 3,3 milliarder kroner den største af sin art nogensinde i fodboldverdenen. 

Kigger ikke på andre

Det er sådanne resultater, der bemærkes af folk i branchen. Carlsbergs tidligere sponsordirektør Keld Strudahl, som nu er selvstændig konsulent for blandt andre FC København og Chelsea, er ingen undtagelse. Overfor djøfbladet undrer han sig blot over, at han aldrig møder ham til konferencer. Men der er tale om et bevidst fravalg, forklarer Casper Stylsvig.

”Det er Manchester Uniteds holdning, at vi ikke lærer noget på de konferencer. Når jeg er af sted, er det mig, der er på og forklarer, hvordan vi gør. Vi kigger ikke på andre, vi er category captains, og de andre kopierer modellen. Vi er det sportsfirma, der bruger flest ressourcer på at få sponsorater i hus, og vi har ikke lyst til at dele for meget ud af den viden, som vi har brugt millioner på at opbygge.”

Dog er han indimellem i Danmark og optræde, og de danske medier har også opdaget ham. Sporten.dk gav ham for små to år siden pladsen som nr. 2 på en liste over magtfulde danske fodboldpersonligheder og skrev, at ”han regnes for at være blandt de dygtigste til at forene forretning og fodbold, så tallene er sorte, samtidig med at trænerteamet er glade.” 

Ingen Don Ø

”Nu er Frank Arnesen flyttet til Hamborg, så nu må jeg være nr. 1,” lyder Casper Stylsvigs kommentar, som bliver leveret med et glimt i øjet. I øvrigt mener han ikke, han er specielt synlig i de danske medier.



”Hvis man tænker på, at jeg har været i branchen i snart syv år, så er jeg ikke særlig eksponeret. Hvis du googler, hvor Don Ø var efter syv år, så får du et andet resultat. Jeg er meget selektiv med, hvad jeg stiller op til i Danmark, og jeg gør ikke noget for at styrke mit brand i Danmark. Jeg er meget bevidst om, at jeg er Casper Stylsvig fra Manchester United; jeg er ikke et brand som Casper Stylsvig uden Manchester United.”

Ifølge hans ven Rasmus Ankersen er Casper Stylsvig ikke en self promotor, men lader resultaterne tale for sig selv. Han er måske også en anden type end netop Don Ø, FC Københavns tidligere bestyrelsesformand.

”Det håber jeg da, jeg er. Da jeg havde været et par år i branchen, spurgte BT, hvorfor de ikke havde hørt om mig før. Men jeg har ikke behov for at snakke med alle medierne og gøre opmærksom på mig selv. Jeg vil hellere være troværdig i det, jeg siger, og være en ekspert på mit område, så skal folk nok komme og spørge mig til råds.”

Sidste trin op

Selv om han holder lav profil, kalder Casper Stylsvig gerne sin og det kommercielle teams forretningsmodel unik. En strategi, som både Liverpool, FC Barcelona og Real Madrid lader sig inspirere af – bare for at nævne nogle af de store. 

”Vi kigger efter muligheder for, hvordan vi kan optimere vores kommercielle værdi. To af nøgleordene er et godt grundarbejde og planlægning ned til mindste detalje. Vi ved, hvem vi snakker med, og kender virksomhedernes strategi, så vi har argumenterne parat. Hvis Carlsberg for eksempel taber markedsandele i Kina, kan vi måske være den markedsplatform, der kan få dem back on track,” siger Casper Stylsvig og fortsætter:

”Mange siger, at det må være så let at sælge Manchester United. Det er det ikke, for vi er tre gange så dyre som vore nærmeste konkurrent. Og hvis det er let at få en ordre i bogen, har du nok ikke prissat dit produkt rigtigt; vi er ikke ordre takers, vi er ordre makers, det er en stor forskel. Vi tager ikke bare imod en ordre, vi sørger for at forhandle prisen op, vi gør al kanvassen og arbejder ud fra max price, minimum rights, ligesom i en hvilken som helst anden virksomhed, hvor det gælder om at optimere.”

I den førnævnte artikel på Sporten.dk blev Casper Stylsvig spået en plads i direktionen i Manchester United. Han kan ikke lade være med at le, da jeg spørger, om det er noget, han tænker på.

”Jeg tænker på det, men jeg skal også lige have direktionen til at tænke på det. Nej, det er ikke noget, der sker inden for den allernærmeste fremtid. Jeg har kun været her i fire år og har skullet etablere mig selv. Det tager tid at kravle op af trapperne.” 

Tak til Sketch for at stille deres lokaler til rådighed for fotografen www.sketch.uk.com

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.