Dansk design i São Paulo

21-11-2012
3 min.

Ægteparret Gade vekslede for seks år siden deres erfaring inden for marketing og design til en succesrig karriere som iværksættere i Brasilien. I dag er deres brand markedsført og kendt over det meste af landet.

Scandinavia Designs. Navnet er kendt og respekteret som cool kvalitet blandt Brasiliens hastigt voksende skare af velhavende mennesker. Men det har været benhårdt arbejde at nå dertil.

Seks år er gået siden to 43-årige danskere, Anette og Søren Priess Gade, landede med deres to børn i Sydamerikas største by São Paulo – der tæller 20 mio. indbyggere. Familien har installeret sig i et aflukket luksusområde med 15 bygninger på 25 etager. De bor på 18. etage i en 270 m2 lejlighed.

De har i dag et helt andet liv, end de havde i Danmark, og de har ikke fortrudt, at de tog springet og prøvede lykken i troperne.

”Det var eventyr kombineret med, at der var og er store muligheder i Brasilien. Vi ville gerne prøve noget nyt med familien. Vi ville have nye udfordringer, og det har vi fået,” siger Anette Priess Gade. 

Et voksende marked for dansk design

Parret så rigtigt. Det viste sig hurtigt, at det voksende velstandsniveau i Brasilien giver rum for danske designprodukter. Søren har med en baggrund i Royal Copenhagen et solidt kendskab til designbranchen, mens Anette har arbejdet med forretningsudvikling, dels for Sonofon, dels som selvstændig konsulent.

”Vi var nødt til at sætte os grundigt ind i, hvad for et marked vi skulle til at operere i. Vi kunne ikke engang sproget, og det er et svært marked,” siger Anette.

Sproget er en barriere

I dag har familien lært sproget, men det kan alligevel være svært at begå sig i en kultur, der er meget fremmed fra den nordiske.

”Jeg har lige afleveret min søn, som skal på fire-dages lejrskole. Og selvom vi bliver behandlet godt, føler jeg mig altid lidt udenfor. Vi taler portugisisk nu, men sproget vil altid være en social barriere, når man ikke kan det 100 procent,” forklarer hun, og hendes mand supplerer:

”Man skal gøre sig helt klart, hvad det betyder at komme til en ny kultur og et nyt land. Vi har søgt interaktion og prioriteret, at vores børn skulle i brasiliansk skole,” siger Søren Priess Gade.

”Sproget hjælper dig hele vejen rundt og giver fx respekt, når du foretrækker at tale portugisisk med dine forretningsforbindelser,” påpeger han.

På trods af vanskelighederne er familien faldet godt til i deres nye land.

”Vi har brasilianske venner, dels gennem skolen og dels gennem vores distributionsnetværk, men størstedelen af vores venner er stadig udlændinge. Man har jo det til fælles, at man er fremmed,” siger Anette. 

Bureaukratiet er en udfordring

Selvom det sociale ikke altid er let, er den største udfordring i Brasilien dog bureaukratiet i forretningsgangen.

”Rent forretningsmæssigt er din vigtigste samarbejdspartner din revisor. Det er meget omstændeligt hernede, og det er svært at lægge langsigtede planer,” siger Søren.

Og det forhold går ofte ud over indtjeningen. Scandinavia Designs lægger fx lige så meget i told og fragt for en vare, som den har kostet i Danmark. Og man ved aldrig, hvad regeringen finder på af nye afgifter i et land, der er gået i en mere protektionistisk retning de senere år.



”Men vi kan li’ landet, og det er jo skønt at bo i et tropisk land. Vi kan også li’ brasilianerne som mennesker. De er meget livsglade og venlige, og så var der jo ikke noget skandinavisk design herovre. Ja, det var et uopdyrket marked,” siger Anette Priess Gade. 

Læs mere om Scandinavia Designs her: http://www.scandinavia-designs.com/

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.