Chefen lytter mere til højtuddannede

28.11.2012

af

Der er en tydelig sammenhæng mellem medarbejdernes uddannelsesniveau og deres oplevelse af, at deres leder lytter til dem.

’Vi bliver nødt til at tale om prioriteringen af mine arbejdsopgaver.’ Hvis bemærkningen kommer fra en akademisk medarbejder, er der større sandsynlig for, at chefen lytter og reagerer end, hvis den kommer fra en kollega med en lavere uddannelse.

Det viser en ny undersøgelse ’Non-Listening Centered Leadership’ fra Stressforskningsinstituttet på Stockholms Universitet, der er gennemført blandt 6.000 svenske arbejdstagere i henholdsvis 2008 og 2010. 

Ud med forskelsbehandling

Professor Töres Theorell, der står bag undersøgelsen, giver følgende forklaring på, hvorfor chefen er mere lydhør overfor de højtuddannede.

”I vores samfund er viden koblet med status, og det smitter også af, når det gælder om at blive hørt.”

Men den overbevisning må chefen altså lige se at få kastet fra sig, mener Töres Theorell.

”Der er en markant social forskel på, hvorvidt mennesker med henholdsvis en kort og en lang uddannelse oplever, at chefen lytter til dem. Men som chefer bør vi vide, at en sådan forskelsbehandling er uberettiget, og at hvert menneske er værdifuldt.”

Og selvfølgelig betyder det noget i, hvor stort et omfang chefen slår lyttelapperne ud. Ifølge undersøgelsen øger det risikoen for depression, hvis man ikke bliver lyttet til. 

Krisen nedsætter hørelsen

Men ud over uddannelsesniveau har konjunkturerne også indflydelse på, hvor meget taletid du får hos chefen. Undersøgelsen viser nemlig, at medarbejderne oplever, at deres chef lytter mindre under en lavkonjunktur. Og det gælder uanset, hvor højt uddannelsesniveauet er.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet