MBA med blik for det internationale

10-10-2012
1 min.

Efterspørgslen efter MBA-uddannelserne fortsætter. Eksperter er enige om det nødvendige i at uddannelserne skal være globalt orienterede.

Tendensen, med forsat efterspørgsel efter MBA-uddannelserne, er den samme”, fortæller James Høpner, udviklingschef i Djøf.

Konkurrencen på markedet er dog blevet større i takt med, at der udbydes flere kurser, der bruger MBA-titlen. Dem, som James Høpner betegner som ”kopier”: 

”De uddannelser kan såmænd være udmærkede i sig selv, men man skal være klar over, at kopierne ikke er på samme niveau. Hvis der skal være tale om ”rigtige MBA-uddannelser”, skal man holde sig til universiteterne, handelshøjskolen og de store private aktører, som har været på markedet i mange år.”

MBA’en får større og større internationalt tilsnit, eller som professor Jørgen Ørstrøm Møller udtrykker det i dette tema: ”Om ti år vil danske toplederuddannelser – forhåbentligt – være langt mere globalt og internationalt orienterede end i dag.”



Om han får ret i, at det vil være et krav, at man som indehaver af en dansk MBA-grad har tilbragt en del af studiet i udlandet, må tiden vise. James Høpner ser en tendens til, at vi herhjemme er blevet bedre til at tiltrække internationale studerende, og at det derfor ikke er nødvendigt at tage til udlandet for at få et internationalt fokus. Han er dog helt enig i Jørgen Ørstrøm Møllers konklusion om, at det er vigtigt at fastholde det internationale blik, når det gælder MBA-uddannelsen.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.