Slaraffenland for iværksættere

10-01-2012
5 min.

Har du en iværksætter i maven og hovedet fuld af gode forretningsideer, så er det værd, at kigge på mulighederne i Kina. Djøfbladet har mødt en af de danske iværksættere i Shanghai.

Kina er et eldorado for iværksættere. Det kræver ikke de store penge at komme i gang, og kineserne er villige til at knokle røven ud af bukserne alle ugens syv dage, hvis det er det, der skal til for at realisere projektet.

”Jeg kunne ikke forestille mig at blive leder i Danmark igen. I Danmark skulle jeg ofte bruge meget af min energi på at overbevise medarbejdere om en god ide, sådan er det ikke her. Kinesere er fantastisk lette at begejstre, og de er villige til at yde, før de kan nyde. De ser på muligheder og ikke begrænsninger,” siger Allan Sand, som har startet sin egen virksomhed i Kina, der sælger højtryksspulere.

Til gengæld er kinesiske medarbejdere mindre selvstændige, og det kan være en udfordring at få feedback. Det manglende initiativ kan opleves som temmelig frustrerende, og er da også noget, danske ledere i Kina arbejder bevidst med.

”Kinesere har i århundreder været tiltalt i bydeform og er ikke vant til at tage selvstændige beslutninger. Jeg har oplevet at komme tilbage fra ferie, og så var der hverken toiletpapir eller sæbe på virksomhedens toilet, men ingen havde taget initiativ til at løse det. Nogle gange skal du være direktør og træffe beslutninger på et superstrategisk niveau, og på andre tidspunkter skal du sikre dig, at der er sæbe på lokummet. Jeg er begyndt at coache meget mere end tidligere, og mine mellemledere bliver langsomt bedre til selv at tage initiativ,” fortæller Allan Sand.

Han understreger samtidig vigtigheden af at have de rigtige medarbejdere og er ikke sen til at fyre folk, hvis de ikke toppræsterer. I nogle tilfælde har han kun givet ansatte få dage til at bevise deres værd, før de er røget ud igen. Der er ikke så mange ’bad feelings’ ved fyringer som i Danmark – det er ’survival of the fittest’, og det er alle klar over herude, hævder Allan Sand.

Indtil nu har han selv været heldig med at holde på de fleste af sine bedste medarbejdere i de fem år virksomheden har eksisteret. Det kan dog være en stakket frist.

”Hvis jeg ikke kan give 30 procents lønstigninger årligt, kan jeg ikke holde på dem,” siger han.

Mistillid og netværk

Tillid eller manglen på samme er et andet område, hvor Kina adskiller sig fra Vesten. Der er en grundlæggende mistillid til folk, man ikke kender personligt. En kontrakt er reelt kun gældende på papiret, hvorfor udviklingen af netværk er helt afgørende, hvis man skal lave forretninger i landet. Har man først opnået et fortroligt forhold til sine forretningspartnere, er tilliden til gengæld næsten ubegrænset.

”Jeg måtte hurtigt sande, at kineserne ikke laver forretninger med folk, de ikke kender. Netværk er altafgørende. Du skal helst spise middag, drikke dig fuld i brændevin og til massage med dine forretningspartnere, før de føler, de kender dig. Så hvis du har 52 forskellige leverandører, som jeg havde i starten, kunne det godt være svært at forklare min kone, at nu var jeg altså fuld igen. Men sådan er det herude,” siger Allan Sand, der aldrig har mødt nogen, som har taget en brudt kontrakt hele vejen igennem det retslige system og vundet.

Han har en enkelt gang forsøgt at droppe de indledende sociale øvelser i forbindelse med en leverandørkontrakt. Det kostede ham dyrt. Han kom nemlig til at betale kraftig overpris for de indkøbte komponenter, viste det sig.

”Kinesere er opportunister, de tager, hvad de kan få. I dag har jeg heldigvis folk ansat, der kan tage sig af nogle af de sociale forpligtelser,” siger Allan Sand, der efterhånden har lært at sætte pris på det kinesiske system.

Den omfattende korruption er en anden udfordring for iværksættere. Særligt i offentlige udbudsrunder er korruption udbredt, men mange oplever også eksempler på, at medarbejdere og ledere modtager returkommission fra leverandører.

”Jeg har oplevet flere eksempler på ansatte, der fiflede. Men hvis jeg får en fornemmelse af, at folk ikke er loyale, så ryger de med det samme,” siger Allan Sand.

Continue to move fast

Ifølge Allan Sand er den vigtigste forudsætning for at klare sig som iværksætter i Kina at have et enormt drive og turde tage hurtige beslutninger. Er man ikke klar til at tage chancer og hurtige beslutninger er Kina nok ikke det rigtige sted. Her går det stærkt, og følger man ikke med, bliver man overhalet.

Allan Sands værn mod den kopiering, som mange vestlige virksomheder døjer med, er at rykke hurtigt. Hele tiden udvikle og lave nye patenter. Til gengæld patenterer han kun sine produkter i Kina.



”Det er væsentligt billigere at tage patent i Kina end i Vesten. Og de kinesiske myndigheder passer godt på selskaber, der er innovative. Hvis folk skulle kopiere mine produkter og være konkurrencedygtige, så skulle de producere i Kina. Så på nuværende tidspunkt giver det ikke mening at bruge penge på patenter andre steder end i Kina.”

Selvom Allan Sand arbejder meget, har livet i Kina givet mere kvalitetstid med familien.

”Der er hjælp til det huslige. Når man kommer hjem til familien, har man fri og skal ikke bruge tid på at købe ind og gøre rent,” siger Allan Sand.


Allan Sand er storebror til den tidligere landsholdsangriber i fodbold, Ebbe Sand, og en af de danskere, der har startet virksomhed i Kinas finansielle metropol Shanghai. Han har altid haft en iværksætter i maven og startede sin første virksomhed hjemme i Hadsund allerede i teenage-årene.

I 2003 blev han udsendt til Kina som projektleder for den danske virksomhed Alto, der producerer højtryksspulere. Efter et par år sagde han op og startede i stedet en joint-venture virksomhed med en kinesisk forretningsmand. Allan Sand skulle stå for udvikling og salg af højtryksspulere, mens den kinesiske partner stod for produktionen.

”Det viste sig dog hurtigt, at det var mest join fra min side og mest venture fra deres, så i 2007 købte jeg efter lidt forhandlinger min kinesiske partner ud,” fortæller Allan Sand.

Som med så meget andet i Kina voksede virksomheden med forbløffende fart. Virksomheden solgte 315.000 maskiner i 2008 og 1,1 million i 2010. For nyligt solgte Allan Sand virksomheden til en italiensk virksomhed for et større millionbeløb, men fortsætter som direktør i virksomheden de næste fem år.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.