I Kina klares indkøb på nettet

10-01-2012
3 min.

450 millioner kinesere er online, og tallet er støt stigende. Indenfor de næste par år forventes det, at landet runder en halv milliard registrerede brugere. Allerede i dag klarer 200 millioner kinesere en del af deres indkøb på nettet.

Når det kommer til online-handel og marketing, giver Kina resten af verden baghjul. Udviklingen er 4-6 år foran resten af verden, vurderer eksperter. Og det har konsekvenser for den måde, man driver forretning på i Kina.

”Du kan bestille din vare kl. 12 og få den leveret inden kl. 17. Og du betaler først ved levering, hvilket betyder, at du fx kan prøve tøjet eller tjekke madvarerne, inden du betaler,” siger Mette Knudsen, der er handelskonsul i Shanghai og rådgiver om internethandel.

Mange unge kinesere har ikke de samme shopping-traditioner som i Vesten. De klarer indkøbene online, hvor mulighederne og udbuddet er enormt. Alene mellem 2009 og 2010 steg antallet af online-shoppere med 68 procent. De bruger i snit 2,6 timer dagligt på shopping, og det er ikke småpenge, de spenderer. De går ofte efter de kendte globale brands.

Stort potentiale for danske virksomheder

”Når danske virksomheder fastlægger deres Kina-strategi, går de ofte galt i byen, fordi man undervurderer, hvor udviklet markedet er indenfor de moderne teknologier. Kineserne lever deres liv foran en online-skærm,” siger Mette Knudsen, som mener, mange danske virksomheder slet ikke gør nok ud af deres hjemmesider.

”De kinesiske virksomheder har deres rødder online, mens danske virksomheder slet ikke prioriterer det i samme omfang. Når du ser de glitrende kinesiske online-stormagasiner, så nytter det ikke, at der pludselig står en slidt dansk pølsevogn. Hvis danske virksomheder vil være med herude, så bliver de nødt til at komme ud på den gade, hvor kineserne handler. Og det er online,” siger Mette Knudsen, som vurderer, at danske virksomheder går glip af 75 procent af salget i Kina, hvis de ikke er online.

”Det første, potentielle kinesiske partnere spørger om, er et website. Og så nytter det ikke, at det er en dårlig kinesisk oversættelse, der sidst blev opdateret i 2009. For kinesere afspejler websitet resten af virksomheden, og er hjemmesiden ikke i orden, vælger de bare nogle andre at handle og samarbejde med,” siger Mette Knudsen.

Kunderne vil i dialog

Kinesere vil gerne i dialog med virksomheder via internettet, og det er en oplagt mulighed for virksomheder til at lære forbrugerne at kende. I Kina er det almindeligt, at store virksomheder har mikroblogs, så kunder kan følge med i produktudviklingen.

”Skal du tilpasse produkter til det kinesiske marked, er dialog med potentielle kunder nødvendig. Og så er online-repræsentation et must,” siger Mette Knudsen, der vurderer, at det nogle gange er små designændringer eller en ny farve, der afgør, om et produkt slår igennem på det kinesiske marked.



Det er også via nettet, kinesere forsøger at presse virksomheder på prisen. Der er således mange eksempler på, at kinesiske forbrugere finder sammen via internettet, og derefter samlet henvender sig til en virksomhedfor at opnå mængderabat.

Hvordan kommer man i gang?

Det danske Eksportråd kan hjælpe virksomheder i gang med at udvikle en strategi for online-salg i Kina og skabe kontakter til samarbejdspartnere.

Danske virksomheder kan ikke selv etablere online-salg i Kina, men skal gå igennem nogle af landets store online shopping-platforme. De kan tilbyde virksomheder en pakke, hvor de både tager sig af registrering af trademarks, marketing og salg for omkring 45.000 kroner årligt.

”I dag er der omkring 10-15 danske virksomheder, som sælger produkter via internettet i Kina. Det er primært virksomheder indenfor elektronik og tøj,” siger Mette Knudsen, som vurderer, at der også er et kæmpepotentiale indenfor designprodukter, mode, smykker og belysning.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.