Erhvervsledere skal tænke kinesisk

10-01-2012
1 min.

Det kan være en frustrerende oplevelse for vestlige erhvervsledere at samarbejde med kinesere. Kinesere tænker og handler intuitivt, og personlige relationer er mere afgørende end i Vesten.

At etablere sig i Kina kan dog være en stor udfordring for danske virksomheder. Det er en helt anden forretningskultur end den, vi er vant til fra Europa og USA, og de sproglige udfordringer gør det ikke lettere.

Udover de mere åbenlyse forskelle, som at kinesere helst ikke siger nej og helst ikke indrømmer fejl, så hævder forskere, at kinesere simpelthen tænker på en anden måde end europæere og amerikanere.

”Europæere tænker logisk og relaterer til ord, mens kinesere tænker intuitivt og relaterer til personer,” siger psykolog Kirsten Thøgersen, der sammen med en amerikansk kollega har udgivet forskningsartiklen ’How China Transforms an Executives mind’.

Den mere intuitive og relationelle tankegang betyder fx, at netværk – eller guanxi som kineserne kalder det – er endnu mere afgørende i Kina end i Vesten.

”Kineserne laver ikke forretninger med mennesker, de ikke kender personligt,” siger Allan Sand, der har drevet virksomhed i Kina de sidste otte år.

Det betyder også, at ledere og erhvervsfolk i Kina bruger utroligt meget tid på sociale arrangementer inden aftaler og kontrakter indgås.

Kinesisk problemløsning

Hvor vi i Vesten helst går til biddet og vil løse konkrete problemer med det samme, så undgår kinesere helst konfrontationer og fokuserer i stedet på småting i periferien af problemernes kerne. Det kan opleves som ekstremt frustrerende for vestlige erhvervsledere, der oplever, at kinesere taler udenom, men ifølge erfarne erhvervsfolk i Kina virker metoden ofte.

”Jeg har lært at se bort fra uenigheder og i stedet bare fortsætte og stole på min intuition. Det er en helt anderledes måde at tænke på, og det har taget mig år at lære,” som en erhvervsleder udtaler i forskningsartiklen ’How China Transforms an Executives mind’.



Ifølge Kirsten Thøgersens forskning har succesfulde vestlige forretningsfolk i Kina lært at veksle mellem vestlig og kinesisk tankegang. Lærer man ikke at forstå den kinesiske tankegang og bliver i stand til at spille bold på deres bane, så er det noget nær umuligt at drive forretninger i Kina.

Kommentér
Del Twitter LinkedIn Facebook

Kommenter

Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.