24.8.2011
af
Tine Santesson
Vi sidder i møder, vi e-mailer, vi efteruddanner os, og vi evaluerer os selv. Tilbage er to timer, som vi bruger på selve vores arbejde – at producere serviceydelser eller produkter. Og jo højere oppe i hierarkiet vi befinder os, jo mindre produktiv arbejdstid har vi.
Det viser en svensk undersøgelse, som konsulentfirmaet Ming Company har gennemført ved at følge syv svenske offentlige og private arbejdspladser i seks måneder, skriver jusektidningen.se.
”Cheferne er en del af problemet, for de har ofte en hverdag, hvor de går fra møde til møde og en aften, der går med at besvare og skrive mails og med at læse rapporter. Samtidig stiger stressen blandt de ansatte, som føler, at de aldrig bliver færdige med deres opgaver,” siger Thomas de Ming, direktør for Ming Company.
Hvis vi skal producere mere og blive mindre stressede, anbefaler han, at indkalde alle til et møde, hvor alt bliver stillet på nul – alle fremtidige møder, alle hidtidige arbejdsformer og alle måder at kommunikere på. På den måde bliver tavlen visket ren, og vi kan finde ind til det, der virkelig er vigtigt og skære resten fra, så der bliver mere tid til ’rigtigt’ arbejde.
Ledige stillinger