10.8.2011
af
Trine Hvidtfeldt
Jobannoncer er glimrende historiske kilder. De viser, hvordan sproget udvikles, og fremherskende værdier på arbejdsmarkedet ændres. En afhandling fra Göteborgs Universitet har undersøgt stillingsopslag siden 1950’erne.
Samarbejdsvillig, initiativrig og selvstændig. Det er kvaliteter, den ideelle medarbejder har haft siden 1950’erne. Frem til 1970’erne efterspurgte arbejdsgivere især medarbejdere, der sprøjtede ideer ud til højre og venstre. Og i 80’erne gjaldt det om at have mange bolde i luften.
I det nye årtusind er det nogle helt andre kvaliteter, der står højt på ønskelisten hos arbejdsgiverne. I dag er drive i høj kurs. Den eftertragtede medarbejder er fuld af energi, initiativrig og resultatorienteret.
Hvad virksomhederne skal tilbyde de ansatte har også ændret sig. Frem til årtusindskiftet har arbejdspladserne især slået på størrelse og vækst. De kunne tilbyde de ansatte tryghed. Men i løbet af de seneste år er der sket en udvikling.
”I jobannoncer fra det nye årtusind er det medarbejderen og de muligheder for personlig udvikling og sjove opgaver, som arbejdsgiveren kan tilbyde, der er fokus på,” fortæller Karin Helgesson, som står bag afhandlingen, til kvalitetsmagasinet.se.
Ledige stillinger