Blogskribent for firmaet - godt for cv'et

11.5.2011

af

Du kan øge dine karrieremuligheder både eksternt og internt, hvis du blogger for din arbejdsplads. Det siger forsker Annette Agerdal-Hjermind, der har lavet en ph.d. om virksomhedsblogging.

Hvis du siger ja til at blogge for din virksomhed, kan det være med til at markedsføre dig og dine kompetencer internt i organisationen, men også eksternt. Sådan siger Annette Agerdal-Hjermind, Aarhus School of Business and Social Sciences, der har lavet en ph.d. om virksomhedsblogging.

Det pynter nemlig på cv’et, hvis du kan skrive, at du blogger for din nuværende arbejdsplads. Vel at mærke, hvis indholdet og formen er i orden, for ellers kan det selvfølgelig have den omvendte effekt, siger Annette Agerdal-Hjermind.

I forbindelse med sin ph.d. har hun brugt Patent- og Varemærkestyrelsen som case. De er sammen med Arla nogle af pionererne, når det gælder medarbejderblogging og har i øjeblikket 36 medarbejdere, der blogger for arbejdspladsen.

Og selvom nogle i første omgang følte, at det var en opgave, der blev trukket ned over hovedet på dem, ser de fleste faktisk blogging i embedsmedfør som noget positivt, fortæller Annette Agerdal-Hjermind.

”For nogle er det at blogge en arbejdsopgave, der er blevet dem pålagt, hvilket selvfølgelig påvirker deres motivation for at blogge. Andre synes, det øger deres arbejdsglæde, fordi bloggen kan være med til at synliggøre deres kompetencer på en god måde,” siger Annette Agerdal-Hjermind.

Kompetencer bliver synlige

Annette Agerdal-Hjermind har identificeret fire typer af virksomhedsbloggere (se boks). Men fællesnævneren for dem alle er, at bloggen bidrager med en høj grad af synliggørelse af den enkelte medarbejders kompetencer, som ikke opnås ved andre kommunikationskanaler, siger hun.

Annette Agerdal-Hjermind siger også, at flere finder det befriende, at de kan komme ud med noget, som de ellers ikke kan komme ud med.

”De kan anvende bloggen strategisk til at sætte nogle dagsordener som fagpersoner,” siger Annette Agerdal-Hjermind.

Blandt andet brugte en medarbejder bloggen over for pressen for at få sat fokus på nuancerne, når det gælder piratkopiering.

Det giver frihed

Torben Engholm Kristensen, cand.jur. og specialkonsulent i Patent- og Varemærkestyrelsen, er én af de medarbejdere, der har bidraget til styrelsens blogunivers siden 2005. Han synes stadig, det giver god mening, og han bruger bloggen til at komme ud med faglige budskaber.

”Det giver mig frihed til at komme ud med noget fagligt interessant her og nu. Det er en meget enkelt måde at kommunikere på,” siger Torben Engholm Kristensen.

Men at det i sig selv er karrierefremmende, ved han nu ikke rigtigt.

”Jeg vil ikke afvise, at man som blogger bliver et lidt mere kendt ansigt i branchen, men den karrieremæssige del har jeg aldrig tænkt på. Jeg ser det udelukkende som en spændende måde at kommunikere på. Men jeg tror da bestemt ikke, at det trækker ned hverken internt eller eksternt,” siger Torben Engholm Kristensen.

Annette Agerdal-Hjermind mener dog, at blogging helt klart kan være karrierefremmende.

”Det skader så afgjort ikke cv’et, og dem, der er kommet videre fra Patent- og Varemærkestyrelsen og ud i andre job, har også brugt det i cv’et,” siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet