Akademikere skaber et bedre København

24-05-2011
1 min.

Læserbrev fra Claus Juhl, adm.dir. i Københavns Kommune, Økonomiforvaltning.

”Er Københavns Kommune attraktiv for akademikere?” Spørgsmålet stilles af AC-fællestillidsmand i Københavns Kommune, Tania Karpatschof og formand for Overenskomstforeningen i Djøf, Lars Qvistgaard, i djøfbladet nummer 9, maj 2011. Anledningen er, at Københavns Kommune i februar havde en historie på kk.dk/etbedrekbh med overskriften ”10,2 mio. kr. fra kolde til varme hænder”. Her fortalte vi, at Københavns Kommune i forbindelse med budgetaftalen for 2011 har ændret akademikernes rådighedsforpligtelse for at få råd til forbedringer på børneområdet.

Qvistgaard og Karpatschof gjorde os opmærksom på, at overskriften sendte forkerte signaler. Det gav anledning til selvrefleksion: Vi medgav, at formuleringen om djøfere som ”kolde hænder” var for skarp, og at den kunne misforstås. Vi tog derfor historien af – for to måneder siden.

I Københavns Kommunes trivselsundersøgelse 2010 giver kommunens akademiske medarbejdere udtryk for, at de oplever, at deres arbejde bliver værdsat. Det er vi glade for, for vi sætter stor pris på vores akademiske medarbejderes store indsats for at skabe et bedre København. Københavns Kommunes omdømmeanalyse fra 2010 dokumenterer også, at vi blandt akademikere anses for at være en mangfoldig arbejdsplads, der prioriterer ligestilling, tilbyder en fin balance mellem arbejds- og privatliv og giver mulighed for at arbejde med interessante projekter. Og vi modtager heldigvis rigtig mange gode ansøgninger, når vi slår en akademikerstilling op i Københavns Kommune.

Københavns Kommune bruger fortsat for mange penge på administration. Derfor er forventningen, at de kommende års budgetter vil fortsætte med at flytte relativt store midler fra administration – og altså herunder djøfere – til de borgernære områder.



Københavns Kommune har stadig en klar ambition om at være en attraktiv arbejdsplads for akademikere. Ændringerne i rådighedsforpligtelsen har ikke ændret på den ambition. Vi glæder os til fortsat at arbejde for at tiltrække og fastholde dygtige og engagerede medarbejdere, der også i fremtiden kan være med til at skabe et bedre København.

Claus Juhl
Adm.dir. i Københavns Kommunes, Økonomiforvaltning

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.