Irma måler teams og ikke individer

21-09-2010
2 min.

I Irma dyrker man bevidst en high performance-kultur, men fokus er på teamets præstationer frem for den enkelte medarbejders. Det giver nemlig den holdånd, som skaber de bedste resultater.

Hos Irma bekender man sig til en klar præstationsorienteret arbejdskultur og belønner altid den ekstraordinære indsats – primært på baggrund af de resultater, der opnås gennem fælles indsats i teams frem for de individuelle præstationer.

”Vi er klart en high performance-organisation og arbejder meget struktureret med at kortlægge medarbejdernes succeser for at få deres stærkeste sider frem. Dybest set fordi vi tror, at succes fremelsker succes. Vi bruger dog ikke styrkerne til at fremhæve den enkelte medarbejder, men til at få vores teams til at spille så godt sammen som muligt. Det, tror vi, giver de allerbedste resultater i en organisation som vores,” siger HR-chef i Irma Margit Marell.

Bevidst valgt de individuelle målinger fra

Derfor lægger virksomheden også langt mere vægt på teammål end de individuelle målinger.

”Hvis man måler de enkelte medarbejderes præstationer og sammenligner dem med hinanden, tror jeg nemt, man får en organisation, som bliver meget fokuseret på den individuelle kamp om anerkendelsen, goderne og belønningerne. Hvis man til gengæld måler på en fælles indsats, så får man både gode resultater, men også folk, der står sammen om at nå dem. Og det mener vi klart er at foretrække,” siger Margit Marell, som dog ikke mener, at der er noget galt med det at måle i sig selv, men til gengæld, at man skal være meget bevidst om, hvordan man gør det, og hvilke konsekvenser det har.

Der skal være plads til den almindelige medarbejder

I Irma har man fokus på driften og måler, som en naturlig del af virksomhedens udvikling, de enkelte butikkers resultater og omsætning. Dem, der klarer sig særlig godt, får anerkendelse og ros for det. Også de enkelte medarbejdere. Men når anerkendelsen foregår på det individuelle plan, foregår det mere som en del af den daglige ledelse end gennem deciderede målinger.



”Jeg synes, det er vigtigt, at man også skaber plads til de medarbejdere, som er dygtige, og som leverer en god indsats uden nødvendigvis at være outstanding. De findes i alle organisationer, og alle arbejdspladser har brug for dem. Men de bliver nemt taberne i systemer med individuelle præstationsmålinger, fordi de hele tiden bliver mindet om, at nogle andre er bedre end dem. Og det er ikke det, der fremmer hverken engagementet eller de gode resultater,” siger Margit Marell.

”Alle kan lide og fortjener at blive anerkendt. Som ledere skal vi kunne rose i dagligdagen og ikke gemme os bag systemer og tal og karakterer,” siger hun.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.