Følelsesladede mails kan koste dig dyrt

11.8.2010

af

En mail sendt i et øjebliks frustration kan have betydelige økonomiske konsekvenser for dig.

Den lå lige til højrebenet: DJØF havde en god sag for et medlem, der var blevet fyret. Marielle Høgenhaug, chefkonsulent i DJØF, mente, at sandsynligheden for at få forhandlet en pæn godtgørelse hjem til medlemmet var meget stor.

Men så dukkede der pludselig 10-15 mails op, som medlemmet havde skrevet til nogle mellemlederkolleger, hvor han blandt andet var illoyal over for direktøren. Det var selvfølgelig ikke meningen, at direktøren skulle se dem, men det gjorde han altså.

Mails, der aldrig skulle have været sendt

Om det var, fordi en af kollegerne havde sendt dem videre til direktøren, eller om direktøren havde skaffet sig adgang til DJØF-medlemmets mailboks, melder historien ikke noget om. Men det betød i hvert fald, at medlemmet formentlig gik glip af en pæn portion penge og i stedet var meget tæt på at blive bortvist og dermed også gå glip af løn i opsigelsesperioden.

”Vi oplever desværre alt for mange sager, hvor medlemmer lader følelserne løbe af sted med dem og i et øjebliks vrede sender en mail, som de aldrig skulle have skrevet,” siger Marielle Høgenhaug.

Tøv med at trykke på send

Og selvom man har empatiske kolleger, der gerne lægger øre til, når man lader sin frustration over ledelsen få frit løb, skal man aldrig sætte ordene på tryk. Det kan godt være, man oplever empati og forståelse fra andre, men man kan aldrig regne med, at deres loyalitet over for arbejdspladsen ikke vejer tungest, og at den mail, man skrev i fortrolighed, pludselig bliver offentligt kendt, siger Marielle Høgenhaug.

Hun fortæller også om en djøfer, der i fortrolighed – troede hun – sendte en lang og følelsesladet mail til HR-chefen, men den mail havnede også i indbakken hos djøferens chef, hvilket heller ikke var specielt gavnligt for djøferens sag.

Marielle Høgenhaug råder alle til at veje deres ord nøje, inden de sender en mail af sted – hvis det altså overhovedet er nødvendigt at sende en mail.

”Mailen skal i givet fald skrives i et nøgternt sprog, der er juridisk i orden. Man kommer nemt til at bruge stærke ord som chikane og forfølgelse, når følelserne er involveret, men det er vigtigt at lade være med at skrive noget illoyalt, for det kan ende med at blive fatalt,” siger Marielle Høgenhaug.

Hvis man er i tvivl om indholdet i en mail, opfordrer hun til, at man kontakter DJØF og får en konsulent til at læse mailen igennem, inden man sender den af sted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet