Entreprenørens første skridt

10-08-2010
2 min.

Entreprenørens første skridt er det sværeste, men også det vigtigste, mener Michael Thing, der skal coache 18 eliteundervisere i entreprenørskab. Blandt andet ved at trække på sin egen erfaring som iværksætter og stifter af Pist’ase Ski.

Michael Thing blev tit spurgt, om han aldrig skulle bruge sin uddannelse til noget, da han som ung iværksætter etablerede skirejsebureauet Pist’ase Ski i 1988. Han havde læst historie og idræt og underviste på Københavns Universitet i de første år, mens han etablerede virksomhed. Selv syntes han, at hans idrætsfag på mange måder kom ham til gavn som skisportsentreprenør, men det var der ikke mange i hans omgivelser, der forstod. Og det er blandt andet den holdning, han vil bidrage til at gøre op med, når han gennem projekt Next Generation skal udvælge og coache et korps af eliteundervisere i entreprenørskab.

”Vi har i Danmark en for snæver opfattelse af, hvad man kan bruge sin uddannelse til. Ved at få tænkt mere entreprenørskab ind i etablerede og traditionelle fag, håber jeg, at vi kan vise studerende, at værdien af deres uddannelse er bredere, end mange går og tror. Det skal gerne give dem mere mod på at handle på deres innovative ideer,” siger Michael Thing.

Over de næste tre år skal han udvælge og sammensætte det hold på i alt 18 undervisere fra Københavns Universitet, CBS og DTU, som skal trænes i at tænke mere entreprenørånd og foretagsomhed ind i undervisningen på helt almindelige fag.

Drevet af ideer – ikke penge

”Jeg har selv trådt de svære, men også sjove skridt som iværksætter, så jeg ved, hvornår det er svært, og hvad der skal til. Samtidig har jeg også undervist i mange år og føler derfor, at jeg har en god forudsætning for at kunne coache de lektorer og professorer, vi får udvalgt til at stå i spidsen for denne indsats,” siger han.



Selv solgte han og hans partner Pist’ase Ski med 80 ansatte til Danski i 2008. Og selvom han i dag er stolt over at have drevet det, der startede som en sjov ide, så vidt, understreger Michael Thing, at det aldrig var udsigten til høj løn og mange ansatte, der drev værket. Og det, tror han, er vigtigt at holde sig for øje, når man skal motivere studerende til at blive mere entreprenante.

”Entreprenører er drevet af deres ideer og ikke af udsigten til pengene. Til gengæld er mange bange for at springe ud i det, for tænk, hvis den første kunde siger nej tak. Derfor er det første skridt som entreprenør det sværeste, for når man først har taget det skridt, er man i gang, og så lærer man hurtigt, at vejen ikke nødvendigvis går lige ud, men at nye muligheder alligevel hele tiden opstår. Det kræver mod, og det skal vi lære de danske studerende,” slutter Michael Thing.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.