Brobygger mellem marketing og medicin

24-08-2010
2 min.

Med en cand.merc. og en lægemiddelkonsulentuddannelse i bagagen bygger Nicolas Bouchet bro mellem den medicinske og merkantile verden.

Siden Nicolas Bouchet blev ansat i ALK for fem år siden, har han skridt for skridt arbejdet sig ind i hjertet af medicinalvirksomhedens kernemetier, som er udvikling af allergimedicin. I dag er han international produktchef og en af få cand.merc.’ere i pharmabranchen, der er med når den nyeste medicin udvikles.

”Når man træder ind i medicinalbranchen som cand.merc.’er, er der en masse medicinske begreber, man ikke forstår. Selvom det var lidt tilfældigt, at jeg startede min karriere i ALK, fandt jeg hurtigt ud af, at jeg gerne ville blive. Og så er det en kæmpe fordel at få en basisforståelse af kroppen og dens virkningsmekanismer, hvis man vil kunne tale med om virksomhedens kernekompetence,” siger Nicolas Bouchet, der dimitterede som cand.merc.’er i økonomisk markedsføring i 2005.

Samme år blev han ansat i ALK og tog først virksomhedens interne allergiuddannelse og siden lægemiddelkonsulentuddannelsen (LIF). Og da den farmakologiske teori var på plads, sagde han ja tak til et barselsvikariat som medicinalsælger og brugte et år på at sælge medicin til sjællandske læger og sygeplejersker.

Handler om kompromisser

”At blive sælger kunne udefra set måske ligne et skridt ned i hierarkiet. Men for mig handlede det om at forstå, hvor pengene i vores virksomhed kommer fra, og hvordan vores kunder egentlig tænker. Og det lærte jeg vanvittig meget af,” fortæller Nicolas Bouchet, som i dag er international produktchef blandt andet med ansvar for salget af en af ALKs dråbebaserede allergivacciner i Europa og for at designe et helt nyt allergipræparat.



”Den ene del af mit job er meget operationel og handler om at beslutte, hvordan vores marketingkampagner skal se ud i forskellige lande. Den anden del handler om produktudvikling sammen med farmaceuter, medicinere og forskere, hvor jeg er med til at designe de kliniske studier, som både forbinder det operationelle og det strategiske,” siger han og fortæller, at det handler om alt lige fra at afgøre, hvor stor en effekt præparatet skal have, til hvilken målgruppe det skal rette sig mod. En proces, hvor han har hårdt brug for at trække på sin farmakologiske viden. Blandt andet fordi udviklingen af ny medicin handler om at kunne indgå kompromiser mellem marketingafdelingens produktkrav og naturvidenskabernes viden om, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre i den medicinske verden.

”Selvom jeg er mest forankret i marketingverdenen, føler jeg mig som en slags brobygger mellem den naturvidenskabelige verden og min egen. Og den funktion kan jeg godt lide,” slutter Nicolas Bouchet.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.