Et dyrt bekendtskab

23.6.2010

af

Glen Odgaard sagde sit gode job op og flyttede til den anden ende af landet for at få drømmejobbet. Han blev fyret uden varsel efter godt fire måneder og stod tilbage med en stor regning og afdrag på en bil, han ikke havde brug for.

Glen Odgaard ville gerne være advokat. Han forlod et job som fuldmægtig i Forsvarsministeriet og flyttede til Kolding for at få drømmen opfyldt.

På grund af hans cv behøvede han kun godt et år i en advokatvirksomhed for at få advokatbestallingen i hus.

Det var Advodan i Kolding, der ansatte ham, og til samtalen stillede de to betingelser: Han skulle bosætte sig i området, og han skulle have en bil.

Han fik hurtigt en lejlighed i Kolding, men kunne ikke få solgt sin andelslejlighed i København, så han betalte dobbelt husleje i tre måneder. Af samme grund trak det lidt ud med bilkøbet, hvilket tilsyneladende irriterede arbejdsgiveren, men en fredag i marts sendte han en mail til sin chef om, at han kunne hente sin nye bil om mandagen. Glen Odgaard fik en mail tilbage med en smiley. Om mandagen blev han fyret.

”Det kom fuldstændig bag på mig. Jeg havde ingen fornemmelse af, at det ville komme. Tværtimod. På et budgetmøde i januar måned sagde den ene af direktørerne, at det gik rigtig godt, og at jeg bare skulle fortsætte på samme måde,” fortæller Glen Odgaard.

Og det gjorde han så – ufortrødent.

”Havde jeg i det mindste fået en skriftlig advarsel, så jeg kunne rette op på tingene, hvis de mente, der var noget galt. Jeg forlod et godt og sikkert job og et stort netværk efter 12 år i København. Og det har kostet mig omkring 40.000-50.000 kroner netto plus en bil, jeg ellers aldrig ville have købt,” siger Glen Odgaard.

Ingen krav på godtgørelse

Ifølge lovgivningen har han sådan set ikke krav på en skriftlig advarsel eller en forklaring på, hvorfor han bliver fyret. Og dermed har han heller ikke krav på en godtgørelse for usaglig opsigelse, som han ville have haft, hvis han havde været ansat i over et år.

Men hans fire måneder hos Advodan har som sagt kostet ham dyrt. Og hvordan har hans tidligere arbejdsgiver det med det?

Rent juridisk er der ikke noget at komme efter, men synes du, det er etisk i orden at afskedige Glen Odgaard uden en begrundet skriftlig advarsel, der kunne give ham en mulighed for at rette op på det, som, I måtte synes, var galt?

”Jeg kan ikke gå ind og fortælle dig, hvorfor den her beslutning er truffet. Det ville jo være uetisk. Men når vi inden for så kort tid finder ud af, at en medarbejder ikke lever op til forventningerne, så mener vi ikke, at man behøver at sende skriftlige advarsler,” siger Verner Holm, direktør og partner i Advodan.

Men synes du så ikke, man skal hjælpe ham med en økonomisk kompensation for alt det, det har kostet ham?

”Nej. Og det synes jeg ikke, fordi det jo også har kostet vores virksomhed noget, at vi ikke har fået den rette. Vi er jo to om at lave en aftale. Det er et valg, han selv har truffet, fordi det kunne være spændende for ham. Og det stod ham helt frit for at lade være med at træffe det valg,” siger Verner Holm.

Glen Odgaards råd til andre nyansatte er at få skrevet et længere opsigelsesvarsel ind i kontrakten, så det økonomiske smæk ikke bliver så hårdt, hvis de også skulle være så uheldige at opleve en fyring som et lyn fra en klar himmel.

”Og så vil jeg råde til, at man spørger direkte til, hvordan ens arbejdsgiver synes, det går, og ikke bare fornemmer, at der er tilfredshed med det, man gør,” siger Glen Odgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet