Grundig planlægning og specifikke mål

1.12.2010

af

På Asger Aamunds visitkort står der direktør og bestyrelsesformand. Præcis som han planlagde det som studerende på handelshøjskolen.

Karrieremæssig succes starter med grundig planlægning og specifikke mål, hvis du spørger Asger Aamund. For at nå dit mål, må du nemlig have et, mener han.

”Spørg derfor dig selv om, hvor du skal sidde henne, hvis du skal være lykkelig som næsten pensionist. Har du et mål, kan du forfølge det og se, hvornår du er tæt på, og hvornår du ikke er det. Du kan vurdere, hvad du skal gøre uddannelses- og jobskiftemæssigt for at komme derhen.”

De klare mål og masser af planlægning har været en af de væsentligste ingredienser i Asger Aamunds egen succes.

”Det er blandt andet dét – at jeg har lagt en karriereplan og fulgt den – der har bragt mig til tops. Jeg ville gerne være leder og topchef. Og det valgte jeg virksomheder efter. Det er derfor, jeg skiftede hvert tredje, fjerde år. Først for at få de faglige kompetencer, der skulle til, og hen ad vejen også de ledelsesmæssige kvalifikationer,” lyder opskriften.

”Planlæg omhyggeligt, men lad omvendt være med at være en slave af planen, for du kan ikke vælge rækkefølge på de ting, du skal nå. Du skal gribe chancen, når den er der, så du på et eller andet tidspunkt får hakket hele listen af,” råder Asger Aamund.

Bryd ud af spændetrøjen

Vejen til målet behøver hverken at være kedelig eller traditionel. Asger Aamund sætter selv stor pris på kreative medarbejdere, der har lyst og mod til at gå egne veje:

”Jeg kommer i godt humør over en medarbejder eller ansøger, der har været pilot i Afrika og fløjet nødhjælp ud til nødstedte. Det viser mig, at han tør gå nye veje og kan tænke ud af boksen. Man skal ikke være en Georg Gearløs, men man må gerne have modet og evnen til at bryde ud af spændetrøjen.”

Skab resultater – og vis dem

Resultater kommer du heller ikke uden om, for som Asger Aamund ynder at sige det, er det kun Vorherre, der ser på viljen – andre ser kun på resultaterne.

”Gå efter jobs, hvor du trives, og hvor du kan producere resultater. Det er bedre at have et lidt lavere job, hvor du har det godt og føler, at du virkelig præsterer – hvor du får den der håndværkerstolthed ved at levere noget, som andre er glade for. Det er vigtigere end at have en ekstra stribe på ærmet.”

Stå også ved de resultater, du skaber, så andre får øjnene op for dem og anerkender dig for det.

”Det nytter ikke at falde i ét med tapetet og tro, at din faglighed er tilstrækkelig. Man må gerne have lidt kant og kommunikationskarisma – uden at skulle synge, danse og prale ulideligt. Hav modet og lysten til både at præstere og at stå ved dine resultater,” siger Asger Aamund.

Stå ved dine svagheder

Selvom du går efter at nå højere op ad karrierestigen, skal du ikke forsøge at skjule dine svagheder, hævder Asger Aamund. Tværtimod.

”Vi har jo kun ét karriereforløb her i livet. Derfor er det vigtigt, at vi ikke er bange for at erkende og vise vores svage sider, for det er den eneste måde, vi lærer på. Vores ledere er rigtig glade for, at vi erkender svaghederne. Dem, der puster sig selv op til tredobbelt størrelse for at markedsføre sig selv på et plan, hvor de slet ikke hører hjemme, kommer ikke særlig langt,” siger Asger Aamund og fortsætter:

”Selv lægger jeg meget vægt på, at en leder har det, jeg kalder konstruktiv usikkerhed. At han tør sige: ’Det har jeg ikke tænkt på, og det skal jeg lige undersøge’. Det er nemlig mennesker, der hviler så meget i sig selv, at de har råd til at vise dét, de ikke kan. Og det er de bedste chefer. Har man god selvtillid og god selvbalance, så får man umiddelbart medarbejdernes tillid, for når du som chef tør sige til en medarbejder: ’Hvad synes du, at vi skal gøre, for jeg ved sgu ikke, hvad vi skal stille op med det her’, så kommer han til dig efter 14 dage og siger det samme – og så er tilliden etableret.”

Sundt med jobskifte

Asger Aamund tror ikke på at blive i én organisation for længe:

”Jeg er selv hoppet videre til den næste virksomhed, når jeg har følt, at jeg ikke kunne bidrage med mere nyt og ikke selv kunne få mere ud af at blive.”

Det er nemlig sundt og lærerigt at skifte miljø, mener han:

”Det giver tunnelsyn og skyklapper at sidde samme sted i 18 år. Man har godt af at få modtage- og sendeapparatet revolutioneret indimellem, og det får man ved at skifte virksomhed. Jeg har selv fået utrolig meget ud af at skifte virksomheder og brancher og fået en flot bagage med hver gang, som jeg har kunnet bruge det nye sted, så det kan jeg kun anbefale. Men det nytter selvfølgelig heller ikke at have haft seks jobs de sidste otte år – så er den også gal.”

Dåbsattesten er underordnet

Selv havde han kørt sig i stilling til topposterne før 40-års alderen, men som udgangspunkt mener Asger Aamund ikke, at der er en udløbsdato for forfremmelsesmulighederne.

”Hvis du har sorteret post de sidste 40 år, bliver du ikke kontorchef. Men har du været juridisk rådgiver for direktionen i 25 år, og de har været enormt glade for dig, er der ikke noget i vejen for, at du som 65-årig bliver udnævnt til leder af den juridiske enhed. Er du talentfuld og leverer resultater, så er vi ligeglade med din alder.”

Det gør sig især gældende for ledere, mener Asger Aamund:

”På et vist niveau smider vi dåbsattesten væk, særligt i de videnstunge industrier,” siger han og fortsætter:

”Jo mere teknologi og konkurrence, der præger branchen, desto mindre betydning får alderen. Og ledere i dag er jo i langt bedre åndelig og fysisk form, end deres fædre var. En leder på 70 år er i bedre fysisk form i dag, end en leder på 50 var det for 30 år siden.”

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Børne- og Undervisningsministeriet - Styrelsen for It og Læring
Job
Ankestyrelsen
Job
Finanstilsynet
Job
Frederiksberg Kommune, Rådhuset
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet