Medarbejderundersøgelser i krisetid

25.5.2010

af

Trivselsmålinger.

I krisetider kan det være fristende for en organisation at fokusere på bundlinje og omkostningseffektivitet – og fx spare på udgiften til den årlige medarbejderundersøgelse, så man samtidig kan undgå en potentiel negativ feedback fra medarbejderne i en svær tid.

Omvendt er medarbejderundersøgelser for en del organisationer et værktøj, der blot bliver ekstra interessant og nyttigt, når krisen kradser – for krisetider kræver navigationsværktøjer for ledelsen og opbakning fra medarbejderne. Undersøgelserne tager temperaturen på medarbejdernes engagement og tillid i en tid, hvor staben måske er blevet reduceret, stillet over for større krav og hvor betydningen af at kunne holde på de allerbedste medarbejdere er større end nogensinde. De viser desuden, hvordan lederne i virksomheden håndterer krisen i praksis. Og endelig giver de topledelsen en pejling på, hvor virksomheden står, den dag krisen letter igen.

Djøfbladet ser her nærmere på medarbejderundersøgelser og overvejer, hvornår den med fordel kan gennemføres, og hvornår det giver mest mening at aflyse eller udskyde den – og hvordan udbyttet af begge dele maksimeres for både organisation og medarbejdere.

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet