Lej en offentlig chef

22-09-2009
6 min.

Midlertidige chefansættelser, også kaldet interim management, har længe været en populær ansættelsesform i private virksomheder. Nu begynder offentlige institutioner også at tage ideen til sig.

Nogle kalder dem freelancechefer, andre kalder dem daglejere med direktørløn og hjørnekontor. At leje en leder har i flere år været kendt i private virksomheder, men nu har ansættelsesformen også fundet vej til den offentlige sektor. Interim management handler om, at man ansætter en chef i en virksomhed for at løse en konkret opgave eller dække en tom chefstol i en tidsbegrænset periode.

Poul Larsen er partner i Nexus Interim Management, som var det første firma i Danmark, der i starten af årtusindet begyndte at formidle freelanceledere til danske virksomheder.

”Interim management kom til Danmark for små ti år siden som en ny ansættelsesform fra Holland og England. Siden er efterspørgslen i private virksomheder vokset med 40 til 50 procent om året. Den offentlige sektor har været lidt længere tid om at tage ansættelsesformen til sig, men de sidste par år er flere institutioner i centraladministrationen og flere kommuner begyndt at ansætte ledere i kortere perioder,” siger Poul Larsen og forklarer videre, at der typisk er tre grunde til, at offentlige arbejdspladser vælger interim managers.

Den ene er som GAP-managers – og altså i de situationer, hvor en leder siger op, bliver langtidssyg eller tager orlov. I de tilfælde vælger nogle organisationer at få en freelancechef til midlertidigt at sætte sig i chefstolen, indtil der bliver ansat en ny, eller den raskmeldte chef vender tilbage igen.

Andre offentlige organisationer gør det i omstillingsperioder. Hvis arbejdspladsen fx skal gennemføre større projekter, indføre nye systemer eller organisationsændringer kan en midlertidig ansættelse af en person med lederkompetencer være et alternativ til et konsulentfirma.

Endelig har Poul Larsen også oplevet offentlige institutioner ansætte midlertidige chefer i perioder på grund af interne kriser – enten som følge af dårlig ledelse, dårligt samarbejdsmiljø eller dårlige resultater. I sådanne situationer bliver det at hyre en neutral chef også et alternativ til eksterne konsulentfirmaer og en måde at prøve at genskabe det gode samarbejdsklima og få rettet op på organisationens negative resultater. 

Billigere end konsulenter

Høje-Taastrup Kommune har været en af de første offentlige organisationer til at prøve kræfter med den nye ansættelsesform.

”Sidste år forlod vores tidligere it-chef os til fordel for en anden stilling. Samtidig stod vi på tærsklen til at skulle revurdere hele vores it-område og tage stilling til, om vores it-afdeling skulle være selvstændig eller integreres et andet sted i organisationen. Havde vi ansat en ny permanent chef, ville vedkommendes personlige ambitioner helt klart have præget den strategi, der blev lagt. Men vi havde mere brug for en neutral person, der uden egeninteresse kunne vurdere organisationens behov og udarbejde en it-strategi uden selv at skulle være en del af løsningen bagefter. Derfor hyrede vi en interim manager. Og det har været en virkelig positiv oplevelse,” siger kommunaldirektør Hugo Petersen.

Han sammenligner også det at ansætte en interim manager med det at hyre et eksternt konsulentfirma, bortset fra at det er billigere. Den pågældende freelancechef var i dette tilfælde ansat i kommunen i ni måneder, løste opgaven, forlod derefter organisationen og siden har man fastansat en ny chef.

Hugo Petersen erkender, at ulempen ved at ansætte chefer midlertidigt er, at organisationen bruger nogle ressourcer på at sætte en person godt ind i tingene, som man taber igen, når kontraktperioden er slut. Alligevel mener han dog, at fordelene ved interim management langt overstiger ulemperne.

”Den person, vi hyrede, kunne både fungere som daglig chef for it-afdelingen og udarbejde den store forkromede strategi for os. Vi fik altså velkvalificeret ekspertise ind i organisationen fra dag et. Det betyder, at man kan sikre, at man leverer de forretningsmæssige resultater, også i en svær omstillingsperiode, samtidig med at man også kan holde dampen oppe i afdelingen. Og det er utrolig vigtigt. Desuden er det jo sundt med jævne mellemrum at få friske øjne til at se på ens organisation,” siger Hugo Petersen.

Han mener dog, at det er afgørende, at den person, man får ind i organisationen, får et eksplicit ansvar at handle på, hvis den midlertidige ansættelse skal fungere optimalt.

”Det er vigtigt, ledelsen melder tydeligt ud, at vedkommende har et klart mandat og tydelig opbakning fra toppen af organisationen. Derudover skal man også kommunikere ud, at vedkommende er der for at løse en konkret opgave og derfor ikke vil bruge enorme mængder ressourcer på at opbygge sociale relationer. Det handler om det forretningsmæssige,” siger Hugo Petersen, som godt kunne tænke sig i fremtiden at benytte interim managers igen.

Fx når kommunen står i lignende omstillingsprocesser, eller når nye love eller politiske tiltag kræver organisationsændringer eller helt nye strategier på det kommunale område. 

Konstant nye udfordringer

Peter Bechlund har mere end 25 års lederkarriere bag sig i både den offentlige og den private sektor. For fem år siden besluttede han at kvitte livet som fastansat chef og sprang ud i tilværelsen som freelanceleder.



”Jeg er typen, der altid har elsket det med at komme ind i en ny organisation, få stillet nye opgaver og etablere et nyt samarbejde med folk omkring mig og så komme videre. Og da jeg og min familie for nogle år siden skulle flytte til udlandet for en periode, besluttede jeg at prøve livet som freelancechef for også at skabe mere fleksibilitet i mit privatliv. Og det har jeg ikke fortrudt,” fortæller Peter Bechlund, som i øjeblikket er ansat som midlertidig økonomichef i Cirius under Videnskabsministeriet, hvor den fastansatte chef er på orlov.

Peter Bechlund har erfaring med at arbejde som interim manager i både det offentlige og det private. Selvom måden at arbejde på begge steder har fællestræk, er stillingerne i offentlige organisationer dog ofte mere komplekse og udfordrende, og derfor også dem, han foretrækker.

”Sat på spidsen, er man jo en succes i en privat virksomhed, hvis man skaber mere kapital på bundlinjen. Offentlige chefstillinger er på nogle måder meget mere spændende, synes jeg, fordi de er mere komplekse, da der er flere interessenter og flere succeskriterier i spil,” siger Peter Bechlund.

Han erkender, at livet som chefnomade udefra set kan lyde hårdt, fordi man giver afkald på den sikre månedsløn og den betalte ferie. Til gengæld er fordelene langt større end ulemperne, mener han.

”I dag jeg lærer noget hver gang, jeg træder ind af døren, der hvor jeg arbejder. For mig er det vigtigste i mit arbejdsliv, at jeg hele tiden føler mig udfordret og samtidig føler, at jeg bruger mig selv optimalt. Det gør jeg i dag, fordi jeg hele tiden bliver støvet af rent kompetencemæssigt, samtidig med at jeg laver det, jeg allerbedst kan lide,” siger Peter Bechlund, som regner med at holde fri et par måneder, når ansættelsen hos Cirius er færdig, for så igen at søge en ny midlertidig chefansættelse i efteråret.

 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.