Det gode stillingsopslag

08-09-2009
3 min.

Når der søges nye medarbejdere, skal opslaget fange de helt rigtige kandidater til jobbet. Derfor skal der ryddes ud i klicheerne og fokuseres på jobbets egentlige indhold og de reelle krav til ansøgeren.

Trods krisen fylder stillingsopslag stadig i både aviser, magasiner og på internettet. Men selvom jobopslag ses overalt i medierne og betyder meget, når der skal rekrutteres nye medarbejdere, er de stadig et overset stedbarn i mange organisationers strategi. Det mener Tue Holmberg, der i sit job som tekst- og projektchef hos kommunikationsbureauet core:workers har lang erfaring med at skrive stillingsopslag for en række danske organisationer og virksomheder.

”Et stillingsopslag er en meget vigtig del af virksomhedens eller organisationens image. Derfor er det utroligt, at man i 99 procent af tilfældene stadig lader den nærmeste leder uden kommunikationskompetencer udforme stillingsannoncen,” siger han og tilføjer, at det samme aldrig vil kunne ske med virksomhedens kommunikation om produkter. 

Klichefælden klapper

Det betyder ifølge Tue Holmberg, at stillingsopslaget ofte bliver alt for generelt og ikke sjældent fyldt med sproglige fejl. 

”Og klichefælden klapper tit. Når der i en jobannonce står, at du skal være dynamisk og udadvendt, så er det jo ikke noget, man kan sige nej til som ansøger. Derfor får et jobopslag med den slags klicheer ikke skabt reel betydning hos modtageren. Det kan betyde både for mange og forkerte ansøgere.”

Tue Holmberg mener, at et stillingsopslag skal tiltrække opmærksomhed hos netop de personer, som ud fra deres kompetencer kan søge det givne job. Alle andre er i første omgang ligegyldige.

”Derfor skal stillingsopslaget være fokuseret. Skriv, hvad de primære opgaver i jobbet er. Vær konkret. Knyt gerne opgaver, jobindhold og krav til egenskaber hos ansøgeren sammen,” siger tekst- og projektchefen. Han giver et eksempel:

”Hvis du søger en sælger i en virksomhed, så kræver det som regel, at vedkommende har et højt energiniveau og et drive. De to egenskaber kan man så knytte sammen med en konkret opgave, nemlig at det jo kræver et drive at skabe og vedligeholde et kundegrundlag for virksomhedens produkter. På den måde knytter man egenskaber og jobindhold sammen, så ansøgeren forstår, hvad kravene er og hvorfor.” 

Undgå skuffeøvelsen

Tue Holmberg peger også på, at man ikke må bruge ’skuffeøvelsen’, når man skal rekruttere en ny medarbejder – det vil sige at dykke ned i skuffen og finde opslaget fra sidste gang, stillingen blev slået op.

”I stedet skal man se på jobbet med helt friske øjne. Hvilke kompetencer er der brug for? Og hvad kan man så i øvrigt tilbyde, der gør netop dette job til noget helt særligt, som konkurrenten ikke kan tilbyde,” siger han.

Man begår ifølge Tue Holmberg en stor brøler, hvis man bare kopierer teksten fra det gamle jobopslag. For ikke nok med at jobbet og organisationen har udviklet sig. Man misser også muligheden for at skabe udvikling ved at tilføre nye kompetencer. 

Jobbets konkrete indhold

Dorte Lützen er selvstændig konsulent i ansættelser. Hun sad igennem en årrække i dommerpanelet hos magasinet Danske Kommuner, når de hvert år kårede de bedste kommunale stillingsannoncer. Hun peger netop på den konkrete indholdsbeskrivelse af jobbet som et af de vigtigste kriterier, hun så på, når hun skulle bedømme et stillingsopslag.



”Indholdet i jobbet skal være helt tydeligt. De daglige opgaver skal fremgå. Og gerne hvad der er af muligheder for kompetenceudvikling og for at gøre karriere,” siger Dorte Lützen og fortsætter:

”Overskriften på opslaget er også vigtig. Den skal nemlig gerne hurtigt skabe billeder i hovedet på læseren.”

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.