Danskerne stoler ikke på eliten

08-09-2009
1 min.

Normalt bliver Danmark sat på en piedestal, som et af de mindst korrupte lande i verden og som et land, hvor befolkningen har stor tillid til hinanden.

Men ups – idyllen smuldrer. En ny undersøgelse, foretaget af Analyse Danmark for Ugebrevet A4, viser, at tre ud af fem danskere tror, at der sker korruption blandt politikere og direktører fra erhvervslivet. Embedsmænd i ministerier og styrelser kommer lige efter på en tredjeplads, som de mest korrupte, og på fjerdepladsen ligger fagforeningsfolk.

Danskerne mener, at ansatte i humanitære organisationer og privatansatte er de mindst korrupte.

Undersøgelsen er udtryk for mistillid til demokratiets magthavere, siger formanden for den danske afdeling af antikorruptionsorganisationen, Transparency International, Poul Riiskjær Mogensen til Ugebrevet A4. Han er noget overrasket over, at embedsmænd placeres så højt i undersøgelsen.

”At politikere og direktører kommer så højt ind på listen er ikke overraskende. Magt giver jo de fordele, der gør det muligt at lade sig korrumpere. Men det kommer bag på mig, at mere end halvdelen af danskerne antager, at der findes korruption blandt embedsmænd i staten,” siger Poul Riiskjær Mogensen.

Lars Qvistgaard, formand for overenskomstansatte i DJØF, siger til A4, at det er bekymrende, hvis borgerne ikke har tillid til det offentlige system. Og selv om han er overrasket over undersøgelsens resultater og ikke til dagligt mærker mistillid, så kan tendensen måske forklares med borgernes frustration over systemet, mener han.



”De seneste år har der været eksempler på meget voldsomme reaktioner fra borgerne overfor offentligt ansatte. Det er nok en afspejling af, at man som borger ikke føler, at man kan komme til orde i systemet. Det er en udvikling, man godt kan frygte vil forsætte,” siger Lars Qvistgaard, der samtidig ser en enorm afmagt hos embedsmændene overfor systemet.

”Mange ansatte føler, at de mange styringssystemer går ud over deres faglighed. Jeg kan forestille mig, at de der modtager ydelserne, kan mærke personalets frustrationer,” siger Lars Qvistgaard.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.