Kritik skaber forandring

14-05-2009
2 min.

Indignation giver energi. Og den kan man bruge til at flytte noget. Mød sundhedsdirektør Jens Elkjær, der dagligt arbejder for at få sine 20.000 ansatte til at bruge kritik til at skabe et endnu bedre sundhedsvæsen i regionen.

Direktør for Sundhed i Region Syddanmark, Jens Elkjær, har det meste af sin karriere stået på øretævernes holdeplads. Men det giver ham ikke ondt i maven. Tværtimod.

"Nogle ledere slår sig op på at idyllisere verden. De går på banen, når de føler sig uretfærdigt behandlet. Men du når længere ved at udnytte den energi, der er i indignationen og det, der ikke er godt nok, til at forandre," siger Jens Elkjær.

Stadig for mange utilsigtede hændelser

Jens Elkjær er indigneret på 30. år. Siden han i 1979 startede som student i Vejle Amts sundhedsforvaltning, har han arbejdet for at forandre sundhedsvæsenet til det bedre. Det har han gjort i sygehusforvaltningen i Vejle Amt, som souschef i Sønderjylland, planlægningschef i Århus, sygehusdirektør i Randers, amtssundhedsdirektør igen i Vejle og nu sundhedsdirektør i Region Syddanmark.

Det danske sundhedsvæsen har nok aldrig været bedre efter hans mening, men den 53-årige jyde synes dog stadig, der er lang vej hjem.

"I øjeblikket er vi ved at opbygge et samfund baseret på, at mennesker er uafhængige og kan vælge. Men vi skal huske at tage vare på de mennesker, som er afhængige. Den bevidste forbruger skal nok klare sig, mens den akutte patient er os prisgivet. Og der er stadig alt for mange utilsigtede hændelser," siger han.

"Jeg er jo jysk"

Den kritik, som med mellemrum og med rette hagler ned over sundhedsvæsenet, er dog bare et led i den konstruktive dialog, der skal være udgangspunktet for forandring, mener Jens Elkjær. Han trives i den udfordring, det er at få de 20.000 ansatte fagfolk - læger, sygeplejersker, sosu-assistenter - til at se en mening med de initiativer, der kommer fra regionsråd og ledelse.



"Der bliver truffet mange gode beslutninger i sundhedsvæsenet. Det interessante er, om de slår an! Vi har meget stærke sundhedsfaglige personligheder, som ved meget mere om selve den ydelse, vi leverer, end vi gør. De vil kun abonnere på vores ledelse, hvis det giver mening. Ellers lever de deres eget faglige liv," siger Jens Elkjær, der ikke nøjes med at tænke i sundhedsfaglighed, når han er på arbejde.

Hans kone er sygeplejerske og ansat i Institut for Kvalitet og Akkreditering i Århus - og en del af strategierne og tankerne om forbedring af sundheden bliver vendt over middagsbordet derhjemme. Men hvilket aftryk ønsker han at sætte på sundheden i regionen?

Svaret kommer prompte:

"Jeg er jo jysk. Det er ikke vigtigt for mig, at man kan se, jeg har gjort noget. Men hvis alle mine sygehusdirektører og det øvrige personale på sygehusene kan prale med, hvor godt det går for dem, er jeg en lykkelig mand. For så er det formentlig også godt for patienterne."

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.