Fakta som bolværk

30-04-2009
2 min.

Kommentar.

Politisk og pressemæssigt stormvejr er en af de mest ubehagelige oplevelser, der kan følge med jobbet som leder i den offentlige sektor. Orkanen raser i få dage med store og ødelæggende virkninger, hvis man ikke i "fredstid" har bygget solide bolværk. De skal fungere forebyggende og som værn mod offentlighedens lynjustits. Mediestormens klassiske ingrediens er en enkeltsag drevet af pressen med fokus på forargelse og med et par eksperter kaldt ind som statister for at spille med i døgnets mediemelodi.

Bolværket - forebyggende og krisedæmpende - består af fakta. Det er manglen på fakta, som bringer politikere og ledere på gyngende grund, når orkanen raser. Over for den sensationelle historie med stor emotionel appel slår selv ikke en uhyre personligt dygtigt kommunikerende leder til. Hvis man ikke forebygger den situation, bliver ens succes lige så tilfældig som en lottogevinst. Fiaskoen, krisen og øretæverne kan lande på ens skrivebord uden varsel.

Det er et vilkår, at ledelse i den offentlige sektor foregår i fuld åbenhed - lederen sidder i en fiskebowle, og alle interessenter kan kigge ind fra alle mulige vinkler. Det er også et vilkår, at pressen altid vil finde og fremhæve enkeltsager med stor identifikationskraft. Derfor er fakta det bedste - måske eneste - forsvarsværk. Ansvarlige ledere opbygger fakta - ikke alene om produktionen og ressourcetildelingen - men også om brugeres tilfredshed, medarbejderes tilfredshed, effekter, indsatser og fx geografisk baserede benchmarks.

Det er altså ikke nok at leve op til styringsmæssige og bureaukratiske krav, for hvis det ikke kan forklares, så kan det ikke forsvares. Den offentlige leder står over for flere samtidige bundlinjer, hvor den demokratiske og den etiske bundlinje i mediernes målestok ofte tæller langt hårdere end den finansielle. 

Modvægten til den stærke mediehistorie om enkeltsagen er lynhurtig faktaviden. Den ansvarlige leder kan kun komme ud af den offentlige gabestok, hvis hun i samme takt som døgnets mediemelodi kan dokumentere et veludført arbejde med kvaliteten og effekten af ydelsen. Faktagrundlaget skal være tilgængeligt med det samme, og det skal helst være et godt bud på summen af enkeltoplevelser, der produceres i sektoren.



I "stille vejr" har den slags portaler med aktuel og relevant faktaviden en effekt på at samle og fastholde dialogen om opgaveløsningen i et forvaltningsområde og en organisation. Både Forbrugerstyrelsens arbejde med sagsbehandlingstider og Arbejdsmarkedsstyrelsens portal jobindsats.dk er prægtige eksempler på at bruge fakta som målstyring i hverdagen og bolværk mod mediestormen, hvis den skulle trække op ude i horisonten. 

I mit stille sind undrer jeg mig over, at flere ikke indbygger den slags faktaformidlende orkanberedskaber i deres målstyring. Man kan gå i gang med det samme. 

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.