Krise rammer de bløde efteruddannelser

13.3.2009

af

Personlighedsudvikling og meditationskurser bliver valgt fra, og de faglige kurser bliver valgt til, lyder meldingen fra efteruddannelsesbranchen.

Når krisen kradser, er der ikke plads til at vælge eksperimenterende kurser i personlig kommunikation eller meditation. Derimod er der efterspørgsel på kurser, hvor man sætter sig ind i et stofområde og behersker det. Sådan lyder meldingen fra en række efteruddannelsesfirmaer og institutioner.

Ændringen i, hvad folk går efter på kursushylderne, kommer klarest til udtryk hos Juridisk Uddannelsescenter (JUC). 

"Advokaterne er formentlig nogle af dem, der først mærker krisen, og at man nu stopper med de udviklingsorienterede projekter. Hvis man går et eller to år tilbage, var rigtig mange advokatfirmaer godt beskæftiget med udviklingsprojekter, der matchede højkonjunkturen," siger administrerende direktør Henrik Ingelund fra JUC.

Hos Danske Advokater har vicedirektør Helle Ahlenius Pallesen også mærket krisen.

"Vi mærker en klar ændring i det, der er efterspørgsel efter. Alt, hvad der hedder konkurs, rekonstruktion, gældsanering og tvangsauktioner, har vi fuldt hus på i øjeblikket. Altså den type faglige kurser, der har været stilstand på i flere år," siger hun.

"Og i stedet for at vælge et kursus om salg af fast ejendom vælger man måske et om udlejning af privat bolig. Det hænger selvfølgelig sammen med, at markedet er dødt," forklarer hun.

Ingen tilbagegang endnu

Hos DJØF Efteruddannelse mærker efteruddannelseschef Allan Herbst-Jensen ingen tilbagegang på de åbne, korte kurser. Men kursustyper, der er mere personligt udviklende, er der ikke så meget træk på, forklarer han.

"Der er til gengæld meget træk på de kurser, der er stærkt faglige, altså kurser med en klar effekt på de arbejdsopgaver, man aktuelt har. Hvor man sætter sig yderligere ind i og behersker et konkret arbejdsfelt. Man vælger hellere lovtekniske kurser eller konkrete fagkurser end personligt udviklende kurser," siger Allan Herbst-Jensen.

Ikke frit valg

Hos Mannaz, det tidligere DIEU, der er en af landets største private kursusudbydere med mere end 10.000 kursister om året, kan direktør Søren Bolvig godt mærke, at medarbejderne ikke har frit valg på alle hylder mere.

"De kurser, man tager for egen personlighedsudviklings skyld, bliver sværere at komme igennem med hos virksomheden. Virksomhederne er mere fokuserede på, hvad de skal have ud af deres medarbejdere, og tonen er skærpet, når de deler ud af kursusmidlerne," siger Søren Bolvig.

"Hvis en medarbejder skal på et kursus, så spørger de, hvorfor det er godt for virksomheden og ikke kun godt for dig som medarbejder. Der er altså blevet mere fokus på, hvad de skal have ud af medarbejderne på virksomhedsniveau," forklarer han.

Efteruddannelse er kommet for at blive

På Handelshøjskolens Efteruddannelsescenter i København kan direktør Peter Stolt også mærke, at virksomhederne skal tænke sig om i lidt længere tid, før de beslutter sig for at sende en medarbejder på kursus.

"Vi ser slet ikke et frit fald. Men vi mærker lidt forsigtighed. Omvendt har det altid været sådan, at det, der er need to know, har solgt bedre end nice to know. Sidstnævnte bliver mere udfordret i en krise," siger han.

Uanset hvor hårdt krisen kradser, vil der dog ikke helt blive slukket for efteruddannelsen af medarbejderne.

"Efteruddannelse er en naturlig del. Det er ikke en knap, virksomhederne kan tænde og slukke på i samme grad som tidligere. Der er sket et skift indenfor de sidste 10-15 år, og det gælder både det offentlige og private arbejdsmarked. Medarbejderen anno 2009 forventer, at det er en del af den pakke, de skal have i en virksomhed," forklarer Peter Stolt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet