Statens advokathus

22-10-2009
2 min.

Modsat andre større private advokatfirmaer koncentrerer Advokatfirmaet Poul Schmith sig om offentlige klienter. Det gør de som led i varetagelsen af kammeradvokatordningen.

Bag Paladsbiografens pastelfarvede lagkagehus og med udsigt over banelegemet mellem Vesterport og Nørreport Station i København ligger Advokatfirmaet Poul Schmith med sine syv etagers jurakompetencer. Herfra varetager firmaet kammeradvokatens opgaver for staten.

Formelt set er det Karsten Hagel-Sørensen, der er kammeradvokat, men kammeradvokatordningen indebærer, at han har et firma til at hjælpe sig med sagsbehandlingen.

De afslutter hvert år mere end tusinde retssager og behandler løbende flere tusinde, så det kræver ikke mange matematikkundskaber at regne ud, at Karsten Hagel-Sørensen ikke kan klare sig alene.

”Vi er godt 260 personer i øjeblikket. Omkring de 130 er jurister, og så har vi omkring 30 jurastuderende. Derudover har vi en stab på cirka 60 advokatsekretærer, og resten af staben har forskellige faglige kompetencer inden for økonomi, IT, kommunikation, HR og servicefunktioner,” fortæller Anne Quistgaard, HR-chef hos Advokatfirmaet Poul Schmith.

Ud over staten betjener advokatfirmaet også offentlige virksomheder, kommuner, regioner og klienter med et offentligt islæt som fx Femern Bælt-selskabet.

Firmaet behandler sager om skat, udbud, kontrakter, lovgivning, erstatning, inddrivelse og andet, som staten og de andre offentlige institutioner har brug for juridisk assistance til.

Valgt side

Advokatfirmaet Poul Schmith arbejder normalt ikke for private kunder. De risikerer at komme i habilitetsvanskeligheder, hvis den private kunde senere ender i en retstvist med staten. De har med egne ord valgt side.



”Hvis man skal varetage statens interesser, kan man ikke være forlovet med en anden. Det er en meget vigtig ting og en meget kraftig begrænsningsfaktor i, hvem vi ellers kan være advokat for,” fortæller kammeradvokat Karsten Hagel-Sørensen.

Firmaet og i sidste ende Karsten Hagel-Sørensen kan i sager for staten kun fyres af Finansministeriet og er derfor uafhængige af deres klienter.

”Vi giver dem det råd, som vi vurderer er rigtigt, fordi vi er uafhængige. Det er en god ting. Det gør, at staten får en rådgiver, der prøver at se problemstillingen loyalt fra deres side, men samtidig får de en korrektur på sagen, der gør, at de ikke påfører modparten unødige omkostninger eller besvær. Det sker ikke helt sjældent, at vi siger til en klient, at en sag skal lukkes, fordi modparten har ret,” siger Karsten Hagel-Sørensen.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.