Tegneseriesælger fra CBS

29-01-2009
2 min.

Cand.merc. Tobias Hoff er tovholder for det kreative forspand Wulffmorgenthaler. Han sælger deres tegneserie til udlandet og sørger for, at regningerne bliver betalt.

På visitkortet står der Business Affairs. I realiteten er han daglig leder for det lille firma, der laver og sælger Politikens kendte bagsidestribe og dens biprodukter. Før han fik jobbet, fulgte han Anders Morgenthaler og Mikael Wulffs tegneserie på internettet. En dag kontaktede han Wulffmorgenthaler.

"Jeg syntes, de havde internationalt potentiale. Striben var på engelsk, og jeg kunne se, at der var internationale brugere på sitet. Så jeg prikkede lidt til dem for at høre, hvordan de tjente deres penge," fortæller Tobias Hoff, der er cand.merc. i afsætningsøkonomi fra CBS.

Morten Wulff, Mikaels Wulffs bror, der på det tidspunkt var involveret i virksomheden, svarede lidt kækt, om Tobias Hoff ikke kunne komme med et bud på, hvordan de kunne øge deres omsætning.

"Jeg svarede, at det kunne jeg da godt, men kun hvis de ansatte mig," husker Tobias Hoff med et smil.

Åbenbart blev de imponerede over hans frækhed og evner og ansatte ham efter et par samtaler. I december 2006 startede han. Første opgave i det nye job var at ringe rundt til en masse boghandlere og sælge dem Wulffmorgenthaler-kalenderen 2007, som der stod kassevis af på kontoret.

Tobias Hoffs rationale var, at det var bedst at få solgt de mange kalendere inden den 1. januar. En pointe, der var gået de to stribemagere forbi.

Totalt kaos

Anders Morgenthaler fortæller, at det vigtigste, Tobias gør for dem, er at holde styr på dagligdagen, ellers ender den i totalt kaos: "Det var umuligt at holde styr på, da mig og Mikael Wulff selv sad med det. Det begrænser jo helt vildt indtjeningen, for man har ikke styr på en skid. Så Wulffmorgenthaler har hele tiden brug for en daglig leder til at holde styr på hele lortet og så også til at sælge. Altså sælge universet til nye aviser, nye lande og den slags," fortæller Anders Morgenthaler.



Tobias Hoff følger duoens kreative ideer til dørs og vurderer, om de er lønsomme. Derudover har han ansvaret for markedsføringen og den daglige drift. Han har personligt solgt striben til to store aviser i Sverige og Norge.

Før han endte i stribebranchen, arbejdede Tobias Hoff som sælger for TV 2 Salg. Han satte stor pris på jobbet og kunne lide kollegerne, men han kedede sig og syntes, at alting var lidt for pænt og strømlinet. Han drømte om at komme til en mere uformel og kreativ virksomhed. Der er han nu.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.