Dansk seriesucces

29-01-2009
2 min.

Tegneseriestriben Wulffmorgenthaler, kendt fra Politikens bagside, findes efterhånden på tryk i en del andre lande end Danmark. Et lille verdensfirma med fem ansatte administrerer succesen.

Eventyret startede i 2002, da tegneren Anders Morgenthaler og komikeren Mikael Wulff vandt en tegneseriekonkurrence i Politiken. Det resulterede i en måneds eksponering på bagsiden af selv samme avis. Da måneden var omme, flyttede serien over på Danmarks Radios hjemmeside samt en hjemmeside i USA. Det var deromkring, at firmaet Wulffmorgenthaler begyndte at tage form. Makkerparret kunne se det fornuftige i at lave et selskab og finde nye måder at eksponere striben på. I 2004 vendte striben tilbage til Politikens bagside.

I dag tæller firmaet fire fastansatte lønmodtagere og en studenterhjælp. De ansatte er: Anders Morgenthaler, Mikael Wulff, webmanden Martin, den daglige leder cand.merc. Tobias Hoff og Julie, der læser til cand.merc. Firmaet benytter sig også af en del freelancere i form af animatorer, tegnere og oversættere.

Deres produkt er de knap 3.000 striber, de har på lager, samt kalendere, bøger og anden merchandise. Desuden havde de et radioshow på P3 i december måned, og de er på vej med en tv-serie på en større dansk tv-station.

Striben har spredt sig til udlandet og er i Norge repræsenteret i Aftenposten og i Sverige i Aftonbladet. De optager også spalteplads i mindre magasiner i Schweiz, Tyskland, Østrig, Bulgarien, Ungarn, Tjekkiet, Rumænien, Holland, Chile og Irland.

Bizar, morbid og perfid

For dem, der ikke kender striben, kan den beskrives som en omgang absurd, bizar, morbid og ikke mindst perfid humor, der blander talende dyr, til tider halvnøgne mennesker og aparte situationer til en tegnet stribe, som folk enten elsker eller hader.



Den daglige leder Tobias Hoff fortæller, at Politiken for nylig anvendte Wulffmorgenthaler-universet i en kampagne for at sælge flere aviser. Ifølge ham er det helt uhørt, at en avis bruger sin tegneserie i kampagner. Tobias Hoff mener, det siger noget om deres brands styrke i Danmark.

På Wulffmorgenthalers hjemmeside er der hver dag en ny tegneseriestribe på engelsk.

"Hele ideen har været, at vi var på engelsk fra starten af, fordi vi ikke ville begrænse os til at være en nationalvittighed. Vi ville ikke det der med at sidde at lave jokes om Per Stig Møller. Det er for kedeligt. Vi ville gerne lave dem på tværs. Nu har vi 25.000 besøgende om dagen på vores dot.com-site, og det er jo ret godt," fortæller Anders Morgenthaler.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.