29.5.2009
af
Tine Santesson
Noget tyder på, at ledere er ved at affinde sig med, at deres medarbejdere ikke lige sidder i nabokontoret eller lidt længere nede af gangen.
Ifølge en undersøgelse som Center for Ledelse har gennemført melder en fjerdedel af lederne ganske vist, at distanceledelse i høj grad er en udfordring for virksomheden, men tallet var til gengæld 34 procent ved en tilsvarende undersøgelse i 2007.
Center for Ledelse tolker udviklingen i den retning, at fra at være en undtagelsestilstand er distancearbejde blevet en normaltilstand. Det betyder, at lederne også bliver vænnet til at lede medarbejdere, hvis arbejdsplads ligger langt væk fra ens eget skrivebord, skriver Center for Ledelse.
Ledelse på distancen er et stykke hen ad vejen et spørgsmål om tillid, og om at lederen skal kunne slippe kontrollen med medarbejderens indsats, hedder det. Men skal distancearbejdet fungere, er det dog nødvendigt, at medarbejder og leder jævnligt mødes i et forum, der ikke er tilfældigt. Dermed er den løbende kommunikation i form af telefonsamtaler og e-mails ikke nok.
Ledige stillinger
DJØF ARRANGEMENTER OG KURSER