12.8.2008
af
Anders P. Rokkjær & Anders Thams
Læserbrev fra Anders P. Rokkjær og Anders Thams, fuldmægtige i Institutionsstyrelsen og økonomistyrelsen.
Thorbjørn Petersen (TP) retter i sin kommentar "Lean - et styringsværktøj man ikke ønsker at kende?" i DJØF-Bladet nr. 14, en aggressiv kritik af vores indlæg bragt i nr. 10. Vi er glade for, at vores artikel danner grundlag for debat - det er netop hensigten. Når det er sagt, er det dog ærgerligt, at den præsenterede kritik bygger på alvorlige misforståelser. Det vil vi gerne rette op på.
I sin kommentar hævder TP, at vi reelt dømmer Lean uegnet til den offentlige sektor. Det gør vi absolut ikke (vi skriver faktisk det modsatte i vores artikel), men vi maner til refleksivitet.
I kommentaren bygger TP sin kritik op omkring et argument, der grundlæggende lyder, at hvis det ikke virker, er det ikke Lean. Det er nemt at se verden sort/hvid og at erklære Lean for perfekt og organisationer utilstrækkelige. Dogmatiske synspunkter som dette lukker dog vores øjne for de virkelighedsnære konsekvenser af værktøjet.
TP påpeger rigtigt, at et Lean-projekt aldrig bliver bedre end den praksis, der indarbejdes i den konkrete organisation. Vi mener, at det er vigtigt at tage konsekvensen af det forhold. Netop den konkrete praksis i organisationerne er det, der har betydning for borgernes oplevelse af den offentlige sektor. Desværre tager TP ikke højde for, at styringsværktøjer altid bliver oversat og fortolket i den organisatoriske kontekst, de anvendes i. Hvis vi, som TP gør, blot forholder os til en ensidet idealfremstilling af et koncept og ikke til, hvordan det virker, når der fx ikke er et marked, eller når 'kunden' ikke kan defineres entydigt, så overser vi, at Lean kan virke anderledes i en offentlig organisatorisk kontekst end i den kontekst, som det oprindeligt blev udviklet i og til. Det er ud fra den indsigt, at vi anbefaler offentlige ledere at være opmærksomme på, hvordan de inddrager borgerne, hvis de skal høste de fordele, der kan være ved at anvende Lean.
Lad os derfor gentage den afsluttende pointe i vores oprindelige artikel: 'Lean har, som alle andre styringsværktøjer, sine fordele og ulemper. Det sætter rammen, som den offentlige organisation agerer i, og skaber muligheder og begrænsninger. Det betyder ikke, at Lean nødvendigvis er uegnet til den offentlige sektor.'
Venlig hilsen
Anders P. Rokkjær og Anders Thams, fuldmægtige i Institutionsstyrelsen og økonomistyrelsen
Ledige stillinger