Følelser påvirker bundlinjen

29-05-2008
1 min.

Det følelsesmæssige klima på arbejdspladsen er afgørende for, hvordan medarbejdere behandler information og træffer beslutninger. Og den følelsesmæssige temperatur har i sidste ende stor betydning for bundlinjen.

Det viser ny forskning fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Ifølge forskerne kan medarbejderne i to forskellige afdelinger opfatte den samme besked på vidt forskellige måder alt efter, hvordan stemningen er i den enkelte afdeling.

Det betyder, at det er vigtigt, at lederne er opmærksomme på gruppefølelserne og har redskaberne til at gå ind og ændre dem, så det er mest optimalt for virksomheden, siger lektor Dorthe Døjbak Håkonsson, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Hun står bag forskningsprojektet sammen med sine to forskerkolleger: Børge Obel, Handelshøjskolen, Århus Universitet, og Richard Burton, Duke University.

Men en afdeling, hvor der ånder fred og harmoni, er ikke nødvendigvis bare positivt, siger Dorthe Døjbak Håkonsson.

Forskerne har afprøvet deres teori i en afdeling, hvor medarbejderne var glade og havde det rart med hinanden men måske gik og hyggede sig lidt for meget. Så fik de en ny leder, der klart signalerede, at de skulle være mere opsøgende og kommunikere mere med verden uden for afdelingen.

"Men på den måde fik lederen skabt et nyt følelsesmæssigt klima, hvor medarbejderne blev utrygge og dermed pludselig begyndte at blive uvenner, og nogle sagde op. Men hvis lederen havde taget højde for følelserne og for eksempel havde taget en snak med den enkelte, hvor han sagde: "Jeg er sikker på, at du kan løfte opgaven," så havde medarbejderne taget imod hans budskaber på en mere positiv måde," siger Dorthe Døjbak Håkonsson.



Tidligere er følelser blevet betragtet som støj for rationaliteten, men ifølge forskerne på projektet er der en klar sammenhæng mellem følelser og den måde vi modtager og behandler informationer på. Og her har de haft hjerneforskere til hjælp. Derfor konkluderer forskerne, at det er en afgørende faktor i fremtidens ledelse.

Sammen med nogle hjerneforskere ved CFIN i Århus arbejder Dorthe Døjbak Håkonsson og hendes kolleger nu videre med, at finde bedre lederværkstøjer, der kan hjælpe lederne med aktivt at gå ind og måle og ændre på stemningen blandt deres medarbejdere.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.