Socialt ansvarlig markedsføring

28.3.2008

af

Juridisk forsker René Franz Henschel skal sikre, at udviklingen af markedsføring til nye mobile teknologier sker på en etisk og socialt ansvarlig måde og ikke overskrider forbrugernes privatsfære.

Hvad har social ansvarlighed med markedsføring at gøre? En hel masse viser det sig i et banebrydende tværfagligt projekt, hvor forskere fra datalogi i Aalborg, jurister fra Aarhus og den geostatistiske virksomhed Geomatic arbejder sammen om at udvikle nye platforme til mobil markedsføring.

"Det er social ansvarlighed i sin essens. Vi arbejder sammen om at sikre, at markedsføringen på sigt ikke kommer til at overskride forbrugernes privatsfære," forklarer jurist og forsker René Franz Henschel.

På forkant med loven

Normalt er juridiske regulativer noget, der kommer efter den teknologiske udvikling. Nogle udvikler for eksempel en platform på nettet - som det i øjeblikket meget populære Facebook. Facebook bliver populær, og folk lægger profiler ud, men på et tidspunkt opstår der et problem omkring ophavsretten til brugernes billeder og oplysninger, og det er først dér, når problemet er opstået, at juristerne bliver hentet ind for at vurdere, hvordan loven forholder sig til teknologien.

I samarbejdet mellem universiteterne og Geomatic arbejder juristerne proaktivt - på forkant med loven. De hjælper nemlig virksomheden til at agere socialt og etisk ansvarligt.

"Vi har valget mellem at fortsætte med at lave regler, der halter efter den teknologiske udvikling eller supplere juridisk regulering med andre former for selvregulering. Vi tror på det sidste," siger René Franz Henschel.

Personoplysninger følsomt område

'De nye mobile teknologier, muligheden for at indbygge IT ind i alt og spore vores gøren og laden sætter etikken og den socialt ansvarlige dimension i Geomatics forretningsområde yderligere på spidsen. Der ligger nemlig et stort forretningspotentiale i mobil markedsføring tilpasset den enkelte forbruger. Hvorfor for eksempel ikke udvikle et aggregat til mobiltelefonen, så du får en sms, hver gang du passerer en butik, der har dine yndlingsjeans på tilbud? Eller når den thaisuppe, du elsker, er dagens ret i en restaurant i nærheden? Og hvis din konto er i bund, kan du med det samme få tilbud om et hurtigt sms-lån? På den ene side kan den type markedsføring tilføre værdi i dit liv, men på den anden side kan den overskride din intimsfære midt i strøgturen eller kaste dig ud i en situation, hvor du pludselig står med en vare, du egentlig ikke ville have.

Geomatic samarbejder med de juridiske forskere netop for at undgå at udvikle og tilbyde deres kunder produkter, der i sidste ende ikke gavner forbrugeren. 

"Vi vil have, at vores logo står for respekt og omtanke for forbrugerens privatsfære. Vi går gerne foran med produkter, der er socialt ansvarlige og sætter en etisk standard. Det giver os på sigt mere troværdighed," siger Hans Ravnkjær Larsen.

Symboler frem for paragraffer

Forskningsprojektet løber et halvt år endnu. I skrivende stund er der ingen færdige produkter eller businesscases. De to ph.d.-studerende, der er tilknyttet projektet, har publiceret en videnskabelig artikel om IT-systemudvikling ud fra etiske standarder. Og der ligger mange ideer og bæredygtige koncepter, men det kræver en større investering at føre dem ud i livet, fortæller Hans Ravnkjær Larsen. En stor mobiltelefonfabrikant har dog allerede vist interesse. Også forskere fra blandt andet etik, semiotik og filosofi er interesserede i at følge projektet.

Hans Ravnkjær Larsen oplever, at projektet har givet udbytte for Geomatic i form af ideer til nye forretningsområder, et netværk i forskningsverdenen og ikke mindst troværdighed i forhold til deres kunder. For de tilknyttede juridiske forskere har samarbejdet med en kommerciel virksomhed betydet et helt nyt blik på mulighederne i at bruge jura fremadrettet. Samt et nyt perspektiv på selve den juridiske formidling.

"Hvorfor skal jura altid formidles gennem en masse tekst og lange regulativer? Kunne man ikke forestille sig at kommunikere på en anden måde?" spørger René Franz Henschel retorisk.

Forskningsprojektets parter har især diskuteret, om man kunne udvikle nogle juridiske symboler, der sikrede entydig kommunikation i en markedsførings- eller købssituation. Et symbol kunne for eksempel forklare, at forbrugeren var ved at acceptere markedsføring, et andet, at hun var ved at købe en vare, og et tredje, at der ikke var fortrydelsesret. Især over for børn og unge ville den type kommunikation være relevant. De er de mest følsomme over for markedsføring - og de hurtigste til at anvende den nye teknologi. Samtidig er det sjældent dem, der bruger tid på at læse lange regulativer og kontrakter, konstaterer René Franz Henschel.

"Ofte laver man meget brede regler, men at lave one size fits all svarer til at børste tænder på børn med en voksentandbørste. Vi skal tilpasse vores love og vores løsninger. Det har vi et ansvar for. Et socialt ansvar. Og her viser Geomatic vejen. Det er betryggede, at en dansk virksomhed tager den etiske førertrøje. På sigt kan det måske blive en eksportvare. Danmark har altid været foregangsland i forhold til forbrugerbeskyttelse," lyder det fra forskeren.

Om den forhåbning slår rod i virkeligheden, vil tiden vise. 

Socialt ansvarlig markedsføring

Forskningsprojektet om socialt ansvarlig markedsføring er et samarbejde mellem forsker Torben Bach Pedersen fra institut for datalogi, Ålborg Universitet, lektor René Franz Henschel, juridisk institut, Aarhus Universitet og rådgivningsvirksomheden Geomatic, der leverer geostatistiske analyser. Det vil sige analyser baseret på statistik omkring folks adfærd, folks forbrug, interesser, bopæl, etc.

Til projektet er yderligere knyttet lektor Pernille Wegener Jessen og professor Hans Henrik Edlund samt PhD-studerende Evelyne Beatrix Cleff fra jura og Gyozo Gidolfalvi, der laver en erhvervsPhD i datalogi for Geomatics. Sidstnævnte var indirekte årsag til, at forskningssamarbejdet overhovedet kom i stand. Gyozo Gidolfalvi var nemlig ved at udvikle en forretningsmodel for sin værtsvirksomhed ud fra de nye mobile teknologier og stødte i den forbindelse på overvejelser om, hvilke hensyn, der skulle tages til privatlivets fred. Hans vejleder, Torben Bach Pedersen fra datalogi kontaktede lektor i jura René Franz Henschel, der sammen med sin erhvervsPhD-studerende gik ind i projektet.

Projektet er støttet med to millioner kroner af FSE - forskningsrådet for Samfund og Erhverv. Disse penge finansierer lønnen til Evelyne Beatrix Cleff samt et halvt års undervisningsfri til René Franz Henschel.

Lønnen til Gyozo Gidolfalvi betales af Geomatic med tilskud fra Forsknings- og Innovationsstyrelsens erhvervsPhD-program.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet