19.12.2008
af
Tine Santesson
Selvom akademikere helt naturligt praktiserer selvledelse, er en aktiv, stærk leder og magt store motivationsfaktorer for dem. Det er konklusionen i en HD-hovedopgave fra Syddansk Universitet.
Afhandlingen kortlægger 110 akademiske medarbejdere fra Sønderborg Kommunes adfærd og selvopfattelse.
Akademikerne ønsker lederen som faglig sparringspartner, og en leder, der i kraft af sin formelle magt og indflydelse på beslutninger, kan facilitere, at medarbejderen skaber resultater.
Lederen skal også give plads til, at medarbejderne kan udfolde sin trang til helhedstænkning. Det betyder, at lederen skal sørge for et højt informationsniveau og er parat til at dele sin viden, hedder det i afhandlingen.
Men da magt er en væsentlig motivationsfaktor for akademikere, betyder det også, at de identificerer sig med ledelsen. Akademikerne får selv magt ved at besidde viden, som lederen er afhængig af eller ved selv at blive leder.
Akademikerne har generelt set et stort ønske om at få del i den formelle magt og dermed selv at blive ledere. Så selvom det er naturligt for akademikere at have en kritisk tilgang til tingene, er de bevidste om, at de har brug for 'systemet' for at avancere. Det betyder, at de enten undlader at komme med kritik eller bevidst bruger kritikken som et redskab til at opnå synlighed i organisationen. Og kan de ikke lide lugten i bageriet, siger de op. Læs mere om afhandlingen - klik på linket til højre.
Ledige stillinger