Service er altid godt

10.10.2008

af

Læserbrev fra Lotte Hansen, politisk kommentator og direktør i kommunikationsbureauet Mannov.

Direktør Henrik Grunnet fra Udlændingeserve, kommenterer i det seneste Djøfblad min klumme om Udlændingeservice. Han indleder sin kommentar med at antyde, at jeg skulle mene at øget service automatisk forringer kvaliteten af ens arbejde. Intet kunne være mere forkert. Jeg skriver netop i klummen at: "Centrale folk i styrelsen helt sikkert kunne turnere rundt til andre styrelser og institutioner og lære dem, hvordan man laver borgerservice".

Henrik Grunnet bruger hele sit indlæg på at remse styrelsens mange flotte tiltag op og de stigende tilfredshedsprocenter, og det er jo alt sammen storartet.

Min klumme handlede om at sikre, at man altid lever op forvaltningslovens §7, ikke mindst når man som Udlændingeservice har en historik, der gør at man i hurtigere end andre vil blive anklaget for at handle politisk opportunt.

Jeg kommenterede den mangelfulde rådgivning i telefonsluserne og i seneste nummer af Djøfbladet giver en af styrelsens egne medarbejdere Lars Müller Larsen, mig delvis ret, når han siger: „I den nye Udlændingeservice har vi fokuseret utrolig meget på at tænke i service. En forsigtig påstand kunne være, at vi nogle gange har vi været så ivrige for at imødekomme borgerne også dér, hvor vi egentlig skulle have sagt, at vi gerne ville give dig et godt svar, men det er ikke muligt i telefonen: Du må skrive til os," .

Jeg mener, altid man skal sige fra, hvis man som embedsmand ikke føler, man kan agere professionelt, eksempelvis i forhold til krav fra det politiske system. Den del skrev Grunnet intet om, selvom styrelsen et par uger efter min klumme indirekte sagde fra: De ville ikke være med til 'dag til dag regler' for deres forvaltning. Embedsmændene havde fået nok af Birthe Rønn Hornbech og sagde gennem DJØF at "Det er meget svært at være chef og medarbejder, fordi integrationsministeren har ført en zig-zag kurs". Jeg roste flere steder i dagspressen styrelsen. Jeg er godt klar over at den slags kun kan foregå med en vis armslængde set fra embedsmandens stol. Men jeg synes det var et godt træk, og der gentager jeg gerne her.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet