Mellem købelov og klagesager

09-10-2008
2 min.

Juristen Tina Dhanda arbejder i Forbrugerrådet. Hun tjener ikke så meget som sine bekendte i advokatbranchen, men hun synes, arbejdet er det hele værd.

Tina Dhanda startede som student i Forbrugerrådets telefonrådgivning og fik derefter via et barselsvikariat en fast stilling som nyudklækket jurist i den politiske afdeling. Hun har nu arbejdet i Forbrugerrådet i fire år.

Forbrugerrådet er forbrugernes uafhængige interesseorganisation i Danmark.

Interessen for området fik hun gennem faget forbrugerret på universitetet.

"Jeg havde en mening om det. Jeg havde en holdning til det, og jeg kunne let sætte mig ind i det. Det gjorde, at jeg tænkte, at jeg skulle beskæftige mig med det bagefter. Det er jo enormt spændende og motiverende, at det er noget, der vedrører alle," fortæller Tina Dhanda begejstret.

Hun sidder med ansvaret for købeloven, boligområdet og håndværkerområdet. Inden for disse tre områder sørger hun for forhandlinger med brancher og myndigheder, høringssvar til nye lovforslag, pressekontakt og lobbyvirksomhed.

"Der er sikkert mange andre jurister, der laver nogle af de samme ting, men jeg tror, at det bliver meget svært at finde en anden arbejdsplads, hvor der er mulighed for at lave alle de ting på én gang i så stort et omfang, som vi gør herinde," fortæller Tina Dhanda.

Arbejdsglæde vigtigere end løn

Hun har oplevet tidligere studiekammerater spørge til, hvornår hun skal ud at tjene nogle rigtige penge, efter hun har fortalt dem, hvor hun arbejder.



"Havde jeg valgt advokatbranchen og haft den anciennitet, jeg har nu, så havde jeg ligget et helt andet sted rent lønmæssigt, men det er jo egentlig ikke det, jeg er her for. Jeg er her, fordi jeg virkelig brænder for det, jeg laver. Så det er altså ikke lige, hvad der står på lønsedlen, der er det allervigtigste," siger -Tina Dhanda.

Siden slutningen af august har hun ledet en kampagne for et forbud mod butikkers undersøgelsesgebyrer. Butikker opkræver gebyret, hvis en kunde klager over en vare, og butikken efter at have undersøgt varen ikke mener, at der er noget galt med den. Tina Dhanda fortæller, at gebyret ofte fjerner kundernes incitament til at klage.

"Vi har eksempler på folk, der har købt en iPod, hvor høretelefonerne er holdt op med at virke. Undersøgelsesgebyret er på 650 kroner, men du kan købe et nyt sæt for 700 kroner," afslutter Tina Dhanda og glæder sig over, at flere butikker har afskaffet gebyrerne, efter Forbrugerrådet skød kampagnen i gang.

Kommentarer


Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarfeltet. Spam-robotter kan nemlig ikke regne, så de kan stoppes med let matematik.