Mediation i en krisetid

10.10.2008

af

Kommentar.

Krise på boligmarkederne. Høje renter. Galoperende inflation. Stigende oliepriser. Recession. Økonomien i store dele af den vestlige verden er vendt efter et årti med vækst. Det betyder, at mange virksomheder skal stramme tøjlerne for at holde bundlinjen i plus - og derfor er det vigtigere end nogensinde før at afgøre forretningsmæssige konflikter og tvister hurtigt og effektivt.

Voldgifter og retssager trækker oftest ud i årevis og det kan være dræbende på et marked, hvor det er vigtigt at kunne handle hurtigt og effektivt. Uafklarede konflikter kan være en alvorlig hindring for at forfølge livsvigtige vækstmuligheder, og det forstyrrer virksomhedens udvikling. Der er al mulig grund til at forfølge alternativer til tids- og ressourcekrævende voldgifter og retssager, og her er mediation et alternativ, det er svært at komme udenom.

Som alternativ til voldgifts- og domstolsafgørelse i løsningen af erhvervsmæssige konflikter og tvister har mediation en succesrate på over 80 procent, dvs. at der er en overordentlig god chance for at forlige en sag ved en aftale to parter imellem. Men for at sikre, at en sag behandles effektivt og lukkes via mediation, skal parterne gøre sig nogle grundlæggende overvejelser:

De skal først og fremmest have et ønske om at lukke sagen ved et kompromis. Det nytter ikke, at en part i virkeligheden ønsker en ensidig dom i sagen. Parterne skal have en fælles interesse i at lukke sagen ved en tålelig aftale, som ligger på et rimeligt sted mellem dem. 

Desuden skal parterne være villige til at tage de nødvendige konsekvenser og tab her og nu. Hvis en part f.eks. ønsker at skubbe et muligt tab foran sig til en mere gunstig periode, kan modviljen være for stærk til, at sagen kan lukkes med det samme. Det betyder, at man som part i en mediation på forhånd skal evaluere muligheden for at tage et tab - og kan se de indbyggede fordele i at begrænse tabet gennem et kompromis.

Parterne skal have evalueret omkostningerne ved at afgøre sagen via almindelig rettergang contra mediation. Er rettergangen langt fremme i tiden, vil forberedelsen af sagen belaste ledelse, medarbejdere og rådgivere i årevis. En mediation kan igangsættes med kort varsel, hvorfor parterne hurtigt vil kunne vende fokusset tilbage på den løbende forretning.

Det er vigtigt, at alle parterne har det nødvendige overblik før og under mediationen. Parternes rådgivere bør være til stede eller være til at komme i kontakt med under hele forløbet, så forskellige løsningsmodeller kan evalueres og justeres hurtigt uden at overblikket forsvinder.

Parterne skal på forhånd tænke igennem, hvad der skal til for at lukke sagen, og forberede en løsningsmodel, der tilgodeser begge parter. Man skal simpelthen gennemtænke, hvad den anden part vil kunne acceptere - og forberede sig på at kunne tilgodese dette i et eller andet omfang.

En løsningsaftale bør være simpel og eventuel have betinget virkning, så aftalen kun er bindende, dersom parterne følger aftalen inden en nærmere fastsat dato.

Tidsperspektivet er afgørende i en mediation, og det er essentielt, at sagen afgøres på én og samme dag. Erfaringen viser, at stemningen kan skifte "over natten", så man skal være forberedt på at komme til en konklusion samme dag, som mediationen indledes. Man forlader ikke en mediation, før sagen er opgivet, eller der er underskrevet en aftale. Heldigvis oftest det sidste.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ledige stillinger

Job
Dommerudnævnelsesrådet
Job
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Job
KL - Kommunernes Landsforening
ANNONCE

Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
Din mail-adresse vil ikke blive vist offentligt
Dette spørgsmål forhindrer spam i kommentarsporet